Si ens remuntem uns anys enrere, concretament a l’any 1999, TV3 va apostar fort per un format audiovisual totalment innovador a Catalunya, provinent dels Estats units i incorporat dins l'anomenada neotelevisió, la Sitcom (Comèdia de situació). Als Estats Units, ja havien triomfat Sitcoms com ara “The Simpsons”, “El príncep de Bel-Air” o “Friends”, mentre que actualment triomfen altres Sitcoms com "How I met your mother" o "Two and a half man". Per tant, veient l’èxit d’aquestes primeres, la televisió pública catalana, va apostar per aquest format, amb Plats Bruts. En aquesta còmica aposta de TV3, es feia palpable com aquest format entrava amb força a totes les llars catalanes amb unes grans xifres d’audiència només començar a emetre capítols, i mostrant així l’èxit d’aquesta.
Aquesta Sitcom, coproduida pel “Terrat” i Televisió de Catalunya, dirigida Oriol Grau i Lluís Manyoses i protagonitzada per Joel Joan i Jordi Sánchez, s’ambientava en un pis de l’Eixample d’una Barcelona a les portes del segle
XXI (Localització real, per donar realisme i credibilitat a l'escena). Ja per començar, trencava amb el format “clàssic” de la Sitcom (Si es
que es pot anomenar així ja que les Sitcoms es van començar a desenvolupar a la dècada dels 50 i a emetre a la
dècada dels 60), ja que trencava amb el concepte habitual d'una família, dut a
terme a les primeres Sitcoms, que vivia situacions còmiques. Per tant podem afirmar que aquest és un trencament amb el format familiar "clàssic" de les Sitcoms. Tot i que podem
coincidir en dir que amb el temps, aquell pis compartit entre un infantil i immadur
estudiant de teatre (David Güell), un fracassat i pintoresc locutor de radio
(Josep Lopez), una peculiar assistenta (Carbonell) i una excèntrica veïna, i personatge típic de les Sitcoms, que entra a casa sense preguntar
(Emma), conformaven una família encantadora i entranyable, que va robar el cor a mitja
Catalunya gràcies a les múltiples situacions còmiques que vivien. Per tant, aquesta Sitcom, com també va fer la
coneguda “Friends” a la dècada dels noranta, s’allunyen el concepte de
família clàssic.
Aquesta gran família, formada per personatges pintorescos i totalment
diferents però molt propers al públic, feia que les situacions viscudes encara fossin més còmiques i
d’aquesta manera ironitzaven sobre situacions quotidianes i realitats properes.
Aquestes eren tant exagerades, fins al punt de caure a l’absurd, provocant així
aquest humor absurd al qual farem referència després. Aquestes situacions
còmiques de les quals es conforma un capítol, les podem considerar l’essència
de les Sitcoms, ja que a partir d’una petita anècdota com ara retrobar un antic
amic, estar malalt, o enamorar-se s’en pot extreure una trama molt sucosa i amb
una gran quantitat de situacions còmiques, que comporten problemes i
contradiccions que els mateixos integrants de la Sitcom han de resoldre amb els
25-30 minuts que dura cada capítol.
També veiem com la localització es basa majoritàriamant en un pis de l'Eixample, un estudi de ràdio i un bar, la qual cosa significa que s'incorpora l'anomenada fòrmula de repetició, ja que totes les trames sempre ocorren en els
mateixos espais, però sempre dins un plató. No com fa “Modern Family” per
exemple, que té la capacitat de enregistrar escenes al carrer o centres
comercials entre d’altres espais.
L’estil amb el qual esta enregistrat, que no és altre que el ja conegut “pla mig”. Aquest pla, permet que a part del humor verbal, també s’hi representi l’humor físic que no treu context ni proximitat dramàtica a l’escena, però si que es treballa molt més el gest físic que no pas la gesticulació facial, com així ho explica el realitzador el en “making off”. A part de l’enregistrament també m’agradaria emfatitzar amb el vocabulari emprat, ja que és un llenguatge fresc, fàcil i ple d’incorreccions, a mode de fer més creïble l’escena. Arribat a aquest punt del llenguatge aquí s’hi incorpora un altre aspecte, l’humor, la base de la paròdia. Aquest humor, podríem classificar-lo com un humor molt "nostrat" ja que s’ironitza molt sobre la tradició o els costums típicament catalans, o es fan crítiques constructives de la que llavors era la actualitat política, que van més enllà de buscar l’humor fàcil. És a dir, podríem classificar l’humor de Plats Bruts com un humor fàcil, tot i que no sempre. I també com un humor absurd, ja que gairebé totes les trames sorgeixen de l’absurd, i finalment també com un humor negre en contades ocasions incorporant aquest també, la ironia i la sàtira. A part d'aquest humor que es transmet per televisió, no podem ignorar la importància del públic a la comèdia, ja que durant les gravacións dels capítols, el public assistent a aquests, riu (Rialles de fons típiques de les Sitcoms o riures enllaunats). Les seves rialles queden enregistrades i aquestes marquen l'anomenat "tempo" de la comèdia.
L’estil amb el qual esta enregistrat, que no és altre que el ja conegut “pla mig”. Aquest pla, permet que a part del humor verbal, també s’hi representi l’humor físic que no treu context ni proximitat dramàtica a l’escena, però si que es treballa molt més el gest físic que no pas la gesticulació facial, com així ho explica el realitzador el en “making off”. A part de l’enregistrament també m’agradaria emfatitzar amb el vocabulari emprat, ja que és un llenguatge fresc, fàcil i ple d’incorreccions, a mode de fer més creïble l’escena. Arribat a aquest punt del llenguatge aquí s’hi incorpora un altre aspecte, l’humor, la base de la paròdia. Aquest humor, podríem classificar-lo com un humor molt "nostrat" ja que s’ironitza molt sobre la tradició o els costums típicament catalans, o es fan crítiques constructives de la que llavors era la actualitat política, que van més enllà de buscar l’humor fàcil. És a dir, podríem classificar l’humor de Plats Bruts com un humor fàcil, tot i que no sempre. I també com un humor absurd, ja que gairebé totes les trames sorgeixen de l’absurd, i finalment també com un humor negre en contades ocasions incorporant aquest també, la ironia i la sàtira. A part d'aquest humor que es transmet per televisió, no podem ignorar la importància del públic a la comèdia, ja que durant les gravacións dels capítols, el public assistent a aquests, riu (Rialles de fons típiques de les Sitcoms o riures enllaunats). Les seves rialles queden enregistrades i aquestes marquen l'anomenat "tempo" de la comèdia.
Al vídeo que tenim a continuació podem fer un petit tast d'aquest humor "nostrat" i aquest llenguatge fàcil als quals feiem referència, en una divertida explicació sobre Catalunya en 47 segons.
Per tant, podem concloure dient
que Plats Bruts incorpora aspectes com la innovació amb el trencament de família clàssica (Com també va fer Friends), un
peculiar llenguatge ple d’incorreccions que fa que l’espectador empatitzi
ràpidament amb la sèrie, ja que és un “parlar de carrer” totalment diferent al llenguatge d'altres formats televisius de TV3. Observem com també incorpora el “pla
mig”, l’humor fàcil i absurd. Tot plegat fa que l’interelació de tots
aquests aspectes, molts típics de les Sitcoms, provoquin aquest humor fàcil i aquesta sàtira que han fet tant
i tant exitosa aquesta Sitcom. Després TV3 ha apostat per altres Sitcoms com
ara, “Jet Lag”, “Lo Cartanyà”, o “13 anys i un dia”, però
cap d’aquestes ha aconseguit omplir el buit que va deixar Plats Bruts. Em
refereixo a un buit emocional, perquè si no, no s’explica com una sèrie emesa
entre els anys 1999 i 2002, amb un total de 73 capítols, la segueixin emeten
cada estiu i amb un índex d’audiència notable per ser una sèrie estrenada fa
més d’una dècada.
Aquí us deixo el "Making Off" de la Sitcom per veure com esta feta.
Moltes gràcies a tots pel vostre temps!
Espero que us hagi agradat.
Blai Melgar Anguera
Grau de Periodisme
Hola Blai!
ResponEliminaM'ha agradat molt que recordessis Plats Bruts en el teu post. Jo crec que és una sitcom que tots recordem perfectament, tot i que no em feia l'efecte que hagués començat al 1999 (la majoria de gent de la classe, per exemple, només teníem 5 anys!); en tinc un record molt més viu... i ja fa 11 anys que es va deixar d'emetre...
Segurament deu ser perquè formo part del 20% de share que va tenir a la reposició que TV3 feia de la sèrie a la sobretaula durant tot l'estiu passat. El fet que, passats tants anys, segueixi tenint tant d'èxit explica l'originalitat del producte i la dificultat de crear-ne un altre de similiar però més qualitiatiu que el pugués eclipsar...
Què fa gran Plats Bruts? Segurament coincidim en l'aspecte de l'aportació d'aire fresc; de saba nova dins les sèries que es feien a la televisió catalana (i també espanyola) al tombant de segle, majoritàriament culebrots, fins llavors.
La banalitat de les històries, la proximitat dels personatges, l'aspecte quotidià i el llenguatge planer poden ser algunes de les raons. Però potser són el substrat de l'èxit. Com tu mateix dius, la mateixa TV3 ha intentat altres sèries en el mateix sentit que no han acabat de "quallar" tot i imitar l'estil de Plats Bruts. I, potser, aquí hi ha el quid de la qüestió i l'èxit de Plats Bruts rau en l'originalitat (amb els fonaments necessaris que ja he exposat)... podria ser, no?
Gràcies per tractar aquest tema!
Gerard
M'ha agradat molt que una part del bloc anés dedicat a aquesta meravellosa sitcom/sèrie. Jo tenia 8 o 9 anys quan la van estrenar crec i me'n recordo perfectament dels anys posteriors a la seva estrena; tv3 va emetre-la i emetre-la degut a la seva alta audiència i, al mateix temps, va convertir-se en una sèrie estiuenca predilecta per tots aquells nens que, com jo, tornàvem de la piscina i obriem la televisió.
ResponEliminaCom bé menciona el Gerard al seu comentari, el llenguatge "casolà" i divertit emprat a Plats Bruts va ser proper a nosaltres: me'n recordo encara ara del "Ball del tanga", el Marujito, la iaia del David o el gran nombre de capítols que començaven amb la paraula tinc (Tinc pis, Tinc una revelació, Tinc hormones, etc.).
Jo crec que quan Plats Bruts van deixar d'emetre's per tv3, molts nens com nosaltres, que al 2002 ja estavem entrant a l'adolescència, vam trobar-ho a faltar.
Sé que estic barrejant molts sentiments propis en un post que hauria de ser col·lectiu, però me'n recordo que l'estiu que a casa vàrem tenir dos canaris els hi vam posar de nom Marujito, recordant, amb una mica de nostàlgia, el canari de Plats Bruts.
A tot això vull afegir-hi, com bé dieu, que Jet Lag, Lo Cartanyà, o altres sitcoms i/o produccions de tv3, el Terrat o Kràmpack no han aconseguit batre el rècord d'audiència i obtenir aquesta estima vers als personatges com ho ha fet aquesta sitcom.
Tot i així, quan ara vec al "López" dins la sèrie de Mediaset emesa per Telecinco "La que se avecina", em ve al cap aquell personatge que un dia va fer Plats Bruts i no pas el paper de "Antonio Recio" que encarna en la sèrie de Telecinco.
Sempre esperarem els estius de redifusions de sèries que tv3, alguns cops, encerta!
Nerea Brufau Bellart - Publicitat i RR.PP.
Hola Blai,
ResponEliminaEn primer lloc esmentar que hi ha un error quan afirmes: " ... ja que les Sitcoms es van començar a emetre a la dècada dels 60)". Cal recordar que la primera comèdia de situació va ser I Love Lucy (CBS, 1951 - 1957), I Love Lucy va ser la que va assentar els trets característics de les sitcoms i aquests trets es van mantenir molt conservador fins els anys 90 amb Seinfeld ( NBC, 1989 - 1998 ).
En segon lloc, i parlant personalment, no estic d'acord quan dius " ... Ja per començar, trencava amb el format “clàssic” de la Sitcom ". Des de el meu humil punt de vista Plats Bruts és una sitcom que té més trets clàssics dels que es poden veure a simple vista. Per exemple, l'humor que utilitza està basat tant amb acudits com amb frases fetes i s'apropa molt a la utilització de gags; fet no molt modern. També l'enregistrament amb públic en directe i la utilització dels seus riures és una tècnica que ja es feia a l'any 51 amb I Love Lucy. I altres trets com les poques localitzacions i fictícies, les càmeres fixes, la duració de 25 minuts ... ; trets clàssics.
Però es ben cert que Plats Bruts té alguns trets totalment oposats al que s'entén clàssic. Per una banda tenim els temes que tracten que van des de l'ús de drogues a la homosexualitat, i per l'altra l'ús de més d'una línia argumental en cada episodi.
Primero de todo decir que me ha encantado recordar a traves de este post esta gran serie.
ResponEliminaComo bien se dice aqui Plats Bruts fue una gran innovación en cuanto a todo lo que hasta el momento se emitia en la television catalana, innovacion para bien, ya que esta serie fue seguida por una gran parte de la audiencia. Tenia elementos que hasta el momento no se habian visto, ya no solo en la television catalana, sino en la española también. Personalmente creo que lo que realmente cautivo al publico fue ese humor tan caracteristico que tenia, tambien la relación que habia entre los personajes, sobre todo entre los que vivian juntos en el piso. Puede que esa peculiar forma de vivir que tenian en ese piso llamara la atención de un público acostumbrado a cosas no tan extravagantes. Tambien era algo que gustaba la cercania, la familiaridad que mostraban los personajes, personalmente recuerdo aún con mucho cariño los continuos enfados y broncas de "la Carbonell" al David y al Lopez.
La serie quizá adquirió también mucho éxito por tratar temas tabú, temas que posiblemente otras sitcoms no habrian tratado, y no solo hablar sobre ellos, sino tratarlos con humor, quitandole importancia a lo malo.
Puede decirse entonces que fue una gran innovación con la que se acertó de pleno en la televisión de Catalunya.
Perdon, se me olvidó escribir mi nombre en el anterior comentario...
ResponEliminaLAURA CASTAÑO MARTÍN
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola Blai, m'agrada que "li hagis tret la pols" a aquesta sèrie, ja que va marcar un abans i un després al panorama televisiu de TV3 i possiblement a altres canals que varen agafar com a exemple la creació d'Oriol Grau i Joel Joan.
ResponEliminaEs interessant veure com un programa que tothom veia com un simple passatemps, representava un nou tipus de sèrie com es la Sitcom, la qual quasi no estava representada al nostre país. Plats Bruts, com bé dius, va ser (a part d'un èxit) un full de ruta per possibles projectes posteriors com varen ser "Jet lag" o "Lo Cartanyà", encara que, segons el meu parer, cap d'aquestes superaria el que va plasmar "Plats Bruts", potser es perquè va ser la primera i ens va marcar, potser es perquè no disposàvem de sèries d'aquest tipus,per la naturalitat i la seguretat que "emetien" els seus actors i actrius o per un tret tant simple com és el llenguatge, que com bé dius estava ple d'incorreccions i s'apropava al llenguatge que feia servir la gran població i per tant aconseguia apropar a tots els públics possibles.
Roger Massoni Fernández / Comunicació Audiovisual (Comentari anterior esborrat per que no hi havia posat el nom)
Bones Blai!
ResponEliminaEstic d’acord amb que Plats Bruts és una Sitcom trencadora ja que és trencadora amb el tipus de format audiovisual que feia servir TV3 a finals del Segle XX. A Catalunya, aquest format va ser totalment innovador, com ja es comenta en el post.
És una Sitcom innovadora ja que fa aquesta utilització del llenguatge "nostrat" i autòcton que, al contrari de molts altres formats audiovisuals de l`època, aquest era capaç de burlar-se'n i riure dels errors i manies d'un mateix (El propi català). També com es comenta en el post, estic d’acord amb que es trenca amb el format familiar clàssic que si incorporaven les primeres Sitcoms com ara “I love lucy” , però que Plats Bruts, com també “Friends”, van trencar ja que els personatges no tenien cap relació familiar.
Els altres aspectes com els riures enllaunats, l’humor fàcil i absurd, el rodatge a plató, el mode de gravació (Pla mig) o la durada dels capítols, estic d’acord amb tu que són aspectes que les Sitcoms sempre han incorporat i que no són innovadors, però que la conjunció de tots els aspectes innovadors i típics de les Sitcoms, fan de Plats Bruts una producte audiovisual que ha quedat gravat a la retina de tots i cadascun de nosaltres.
M’agradaria posar èmfasi en la perfecta complementació dels personatges. Tot i tenir vides molts diferents, totes les històries acabaven entrellaçades entre si, cosa molt complicada tenint en compte la psicologia de cada personatge.
Molt bona entrada Blai. Aquesta sens dubte ha estat una sèrie que ha marcat la infància de molts joves. El meu cas no serà una excepció, mirar Plats Bruts els divendres a la nit era sinònim de passar una estona agradable.
Jordi Pascual, Periodisme.
Plats bruts, espectacular sitcom que ens tenia a tots enganxats al televisor! Encara recordo a la Emma quant anava a viure a sobre la cuina, i a la Carbonell quan preparava l'escopeta! Una sitcom que com molt bé heu dit, va trencar amb els formats audiovisuals vistos fins llavors a TV3, i que va marcar un abans i un després a TV3 en quant a nous formats.
ResponEliminaDavid Lleixà Bel
Comunicació Audiovisual
Hola Blai! M'ha encantat que rescatis aquesta sèrie del baúl dels records!
ResponEliminaQuan penso en aquesta sitcom, recordo les tardes d'estiu davant del televisor quan era petita, enganxada a les mítiques aventures d'aquests dos companys de pis el Lopes i el David. Tampoc puc olvidar a la extravagant Emma que amb les seves intervencions trastocava totalment el dia a dia dels protagonistes.
Aquí et deixo el que és per mi el millor moment d'aquesta sitcom:
http://www.youtube.com/watch?v=voGomD5TpN8