dijous, 18 d’abril del 2013

I tu de qui ets Electro-latino o House comercial? Els videoclips de Roster Music

  Roster Music, la companyia que sap el que vols


En aquesta ocasió he decidit centrar-me en el segell discogràfic Roster Music que va ser fundat l’any 2011 i que està presidit per Ricardo Campoy, ex membre d’una de les grans companyies de música com és Vale-Universal. Els seus propòsits són clars: descobrir talents per poder-los promocionar i treure el màxim benefici possible. 
Com tots sabem l’àmbit musical ha patit una evolució. Fa uns anys el que coneixem per música comercial estava encarat cap una altra direcció, els cantants de pop i la música electrònica dura com el Hardcore eren els predominants a discoteques i pubs. Però avui en dia podríem afirmar que tot i que podem escoltar  aquest tipus de música a les sales, ha hagut una certa evolució i un canvi de direcció cap als temes electrònics més suaus i cantats, i sobretot per un nou gènere anomenat Electro-latino
Aquests dos estils han estat el segell d’identitat que vol mostrar Roster Music, amb el qual té la capacitat per poder atreure una gran quantitat d’adeptes i consumidors del gènere. Però aquest estil està mal vist per una part de la societat, aquella que diu que això no és música, que les lletres son masclistes i no tenen sentit... Però finalment tothom acaba ballant al seu ritme quan surt de festa.
El meu objectiu en aquest blog és analitzar el contingut dels videoclips musicals, ja que en moltes ocasions poden arribar a tenir més rebombori que la pròpia cançó. En aquest cas faré una comparació amb els dos tipus de música que he esmentat, l’electro-latino i la música electrònica comercial.
Una de les diferencies que hi ha son els vocalistes. Parlant en el cas de l’Electro-latino molt difícilment podrem veure que aquesta sigui una veu femenina, tot al contrari de la música electrònica comercial on sí que hi predominen. Nuria Swan, Nervo o Andreea Banica en serien un clar exemple, encara que jo preferiria mencionar a les russes Serebro.

 De ben segur que tothom coneix el seu single “Mama lover” més pel videoclip que per la cançó en si. El seu objectiu és clar: utilitza la provocació per captar l’atenció dels clients. Per la seva realització no han hagut d’utilitzar gran varietat de localitzacions, simplement l’interior d’un cotxe els ha sigut suficient. 
Com bé comentava anteriorment, aquest videoclip busca provocar i per fer-ho què millor que ficar tres noies que entren dintre dels estereotips actuals de la nostra societat, són joves, guapes i tenen bon cos. A més la seva forma de vestir, més aviat amb poca roba, també té la intenció de suggerir més que mostrar, tot i que en alguna ocasió aquest llistó es pugui passar. El rol que els volen adjudicar és de noies “malotes”, rebels, que cometen actes que socialment estan prohibits o mal vistos, com seria parlar pel mòbil mentre condueixes, ballar, canviar-se de posició dintre del cotxe mentre està en marxa, o fer-se un petó a la boca entre elles. 
Un altre dels jocs que hi predominen són els relacionats amb la sexualitat: es mostra com s’aixequen la falda i es toquen el cul, i fins i tot juguen amb les metàfores visuals com seria el moment on es mengen el gelat, de forma suggerent, i tot seguit li fiquen un preservatiu. Tot això es fa amb un to juganer i clarament intencionat. Tècnicament no és cap obra mestra, simplement tenim un pla fix sense cap moviment de càmera i la única transició que utilitza és el tall.
La campanya de marketing de la cançó va ser molt efectiva, hem pogut veure gran quantitat de paròdies, però sense cap mena de dubte la més sorprenent va ser la que van realitzar dos policies de Cerdanyola del Vallès que els va costar 6 mesos de suspensió del seu treball i 6 punts del carnet per conducció temeràriament.

Charly Rodriguez
En aquest cas analitzarem els videoclips de “Me enamoré” i “Te pido un beso”, ja que degut a que són del mateix cantant hi podem veure moltes similituds, tot i que amb alguna diferència.
Una de les diferencies que trobem és la utilització d’un objectiu ull de peix per fer una sèrie de plans; aquesta tècnica és un recurs visual atractiu per donar més importància a la persona que està en el centre, en aquest cas el cantant. A més en aquest podem veure una transició en encadenament, tot i que el tipus de transicions que més utilitza són per tall. 
La càmera en mà també seria un element comú, ja que dóna un caràcter més realista i ajuda a que hi hagi més moviment, produint en l’espectador una sensació més dinàmica l’hora de veure els plans. Aquí concretament, també utilitzen un volant com podem veure al making of que he ficat a continuació. Juga amb imatges lentes  i en el primer cas amb una llum molt saturada per donar un efecte que recreï un somni.
Les localitzacions són un altre punt en comú: en els dos casos podem comprovar com ens mostra l’interior d’una sala de festa, que com he comentat anteriorment és l’objectiu principal d’aquest tipus de productes musicals. Però d’altra banda al primer clip també ens mostra una localització a l’aire lliure, una piscina amb un jardí, un aspecte molt utilitzat en la confecció d’aquest tipus de treballs perquè d’aquesta manera propicia que les noies puguin portar poca roba i amb aquest aspecte ho puguin “justificar”.
Si parlem de la tipologia de plans podem parlar d’una gran varietat, des de plans mitjos fins a plans generals, però els que més hi predomina son els plans detall. I en aquesta ocasió és on ens trobem amb l’estereotip de la dona com a producte que ven. La gran majoria són plans curts de les parts del cos de les noies.
Però el videoclip vol mostrar-nos no només a la dona com un producte, sinó també com una persona desitjada, ja que en tots dos casos el seu objectiu es arribar a conquistar-la. I això es remarca al primer cas amb el fet que no ho aconsegueix mitjançant el luxe, que és una altra de les característiques d’aquests tipus de videoclips, sinó que per arribar a conquistar-la necessita despertar-li uns sentiments mitjançant els detalls com l’ús de nens o fins i tot amb animals com seria el cas del gos.
Si ens fixem amb el rol del cantant apareix com ell mateix i també com l’actor principal del vídeo, per tant està fent dos papers o fins i tot multi funcions. El fet que fa diferenciar-lo és la seva indumentària, el cantant és una persona que vesteix amb roba actual de la gent jove,el estil de la factoria Inditex, combinada amb un estil de camiseta de basket o baseball. D’altra banda el món del luxe es vol representar amb camisa i corbata, donant un caire de persona més elegant i formal.
Finalment, ja per acabar, voldria mostrar algunes de les característiques noves que incorpora els segon vídeo. Primerament la inclusió de personatges coneguts, televisivament parlant, entre els quals podem trobar tertulians del cor, ex-concursants de Gran Hermano i de Mujeres y Hombres i Viceversa. A més durant la cançó podem veure com el propi cantant menciona el segell discogràfic Roster Music, per tant estem veient la gran importància i influencia que té aquesta a l’hora de realitzar les peces musicals. 
Per últim comentar una de les característiques del videoclip que també hi apareix reflectida, la durada d’aquest és més llarga que la cançó en si ja que s’hi han afegit elements cinematogràfics o televisius per confeccionar com una mena de representació teatral per donar més versemblança a l’obra.
En conclusió, tot i que en una ocasió sigui els homes els protagonistes i en altra les dones, és veu clarament el rol que juguen aquestes dintre dels videoclips musicals. Podem dir que aquestes són un factor clau per atreure clients i les companyies i en aquest cas Roster Music juguen amb aquest fets per treure els màxims beneficis i arribar al màxim de població possible. La seva estratègia és clara: l’ús d’actes políticament incorrectes, escenes on es mescli l’erotisme i la sensualitat, la provocació i mostrar-nos unes situacions idíl·liques que fascinin a l’espectador a consumir aquest producte. 



Jordi Bel
Comunicació Audiovisual

4 comentaris:

  1. Hola Jordi, com ja saps no sóc gaire seguidora de la música Electro-latino, i després de veure els vídeos reafirmo encara més la meva posició. Crec que en aquests vídeos s'utilitza molt a la dona com un objecte per cridar l'atenció. És a dir, no és l'únic estil musical que fa això en els seus clips, però trobo que en aquest gènere concretament és fa d'una manera més explícita.
    Tot i així estic totalment d'acord en el que dius: ens agradin o no aquestes cançons són les que sonen a tot arreu, i sempre que sortim acabem ballant-les i cantant-les. Crec que el que ens ha passat és que relacionem aquest tipus de música amb la festa, i per això a molta gent li ha acabat agradant i altres ens hi hem acostumat.

    De totes maneres, com ja dius en el post, no és l'únic estil musical que aprofita la sensualitat de la dona per vendre el producte, tal com podem veure en el videoclip de les Serebro. Però curiosament en aquest vídeo em sembla menys ofensiu perquè la dona és el centre: són les protagonistes, les que tenen el poder i desafien a les convencions socials: a diferència dels altres dos vídeos de què parles, on l'home és el centre i la dona hi apareix de complement.

    Finalment només vull dir que m'ha agradat que també hagis analitzat aspectes més tècnics d'aquest vídeos, ja que normalment els passem per alt quan només ens fixem en el seu contingut.

    ResponElimina
  2. Jo encara aniré un pas més enllà que la Helena. A mi no només no m'agrada en absolut l'estil electro-latino, sinó que sóc incapaç d'acostumar-me a aquesta música, sentint com el meu interior es destrueix i vaig perdent vida a passos forçats.

    L'Helena ha mencionat molt bé la diferència principal entre les Serebro i Charly Rodriguez, sent aquest últim com un referent a tots aquells canons de la societat dels quals es vol fugir (en principi): masclisme, dona objecte, etc. Tot allò pel que la societat porta anys lluitant, després ho posen en ràdios i discoteques i sembla que a tothom li doni igual. La meva sensació és que fan música deficient per a gent deficient (opinió completament personal).

    A banda d'això, tot i ser un estil el que jo considero pèssim, no es pot passar per alt la bona feina que hi pot tenir al darrere, com en el cas del videoclip. Solen disposar de pressupostos força elevats, i treballen amb equips molt professionals, aconseguint il·luminacions cinematogràfiques acabats molt nets en les seves produccions.

    Va Jordi, escolta bona música :D
    Bona publicació!

    Xavier Fornós.

    ResponElimina
  3. A banda de si m'agrada o no l'electro-latino, a mi, el que sempre m'ha molestat són els seus videoclips. La gran majoria d'ells mostren als cantants com a triunfadors: rics, plens de joies, amb un cotxe d'alta gamma, una gran mansió, vaixells, etc. A més a més apareixen envoltats de noies espectaculars, majoritàriament en bikini o lleugeres de roba.
    Per una banda, em crida l'atenció és que, venint de Llatinoamèrica, on hi ha tanta pobresa i la gent es mor de gana, els cantants i productors d'aquesta música facin aquests videoclips on es mostra una vida plena de luxes que només tenen quatre privilegiats en aquells països.
    Per l'altra banda, el tractament, al meu parer, totalment denigrant que fan de la dona en els seus treballs audiovisuals, és una clara mostra del masclisme que encara perdura en el nostre món, i en especial en els països sudamericans i Espanya (perquè al nostre país és on més èxit té aquesta música), i mostra a unes dones que només són objectes de desig sense veu, només parlen els homes per poder conquerir-les i convertir-les en "seves", com si una persona fos una possessió.

    A més a més, es que gairebé tots els videoclips d'aquest tipus de música utilitzen els mateixos "arguments", els mateixos elements, i, en definitiva, jo els trobo tots iguals, potser el que canvia es que alguns estan en un veler i altres en una mansió, pero la resta d'elements (noies maques i em bikini) són idèntics.


    Per acabar, dir que estic d'acord amb la meva companya Helena en que trobo que aquest post és interessant perque Jordi ha fet un bon anàlisi dels videoclips, tant de la part tècnica, la qual acostumem a passar per alt, com de la part de contingut.



    Núria Rodriguez Vallés
    Publicitat i relacions públiques

    ResponElimina
  4. Es cierto que estos dos estilos de música predominan en la mayoría de las discotecas, aunque la verdad... me indigna bastante, pero por otro lado entiendo que las discotecas siempre optan por tener la mayor cuota de mercado recurriendo a lo fácil, ya que es una música "que se lleva ahora" y "esta de moda", pocos recintos apuestan por poner música alternativa en sus salas, saben de sobras que no vende tanto.
    No es que me apasione este estilo de música (sobretodo el electro-latino) más de una vez me visto en medio de la discoteca de pie y con los brazos cruzados, la verdad sea dicha... aunque más me sorprende la cara que ponen muchos conocidos o amigos cuando me preguntan y les contesto "no me gusta esta música".
    Aunque dejando a parte mi indignación a esta clase de música, me quiero centrar en el contenido de sus letras y de sus videoclips, lo que realmente me preocupa son los valores y los estereotipos que se transmiten y llegan a nuestra sociedad, especialmente a la gente joven. Dejando a parte lo que muestran estos grandes peces de este sector musical (sensualidad, lujo, dinero, fama, poder, lujuria, machismo, mujer-objeto) es la manera de como absorbe la juventud estos conceptos y al mismo tiempo los acepta y los hacen suyos, creando falsas expectativas y ciertos valores a través de estos conceptos propagados creando así su propia identidad.

    Gran aportación Jordi, a la hora de centrarte con la parte técnica de estos videoclips, después de todo conlleva mucho trabajo y esfuerzo la realización de estos. Más aun intentando dar la vuelta y cambiar el punto de perspectiva. como bien dicen mis compañeros pasamos por alto la parte técnica, centrándonos solo en el contenido.

    Una abrazo!

    Gisela Trillas.
    Publicidad y relaciones públicas

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.