dijous, 18 d’abril del 2013



LA FAMOSA LLAUNA DE SOPA DE TOMÀQUET

Andy Warhol es considerat com un dels màxims representants del Pop-art. Es va iniciar en el món de la publicitat però va passar a l'artístic, en el qual va desenvolupar un art basat en la seriació de les obres i en la utilització d'icones quotidianes com són productes comercials, personatges famosos, mites cinematogràfics...
L'any 1962 va ser el primer cop que van aparèixer els quadres en sèrie on s'hi representava gràficament una llauna de conserva de sopa Campbell's, un producte molt conegut i popular als Estats Units de l'època. En els quadres l'artista posava en dubte els drets d'autor i la validesa de la singularitat. Va ser l'any decisiu en el desenvolupament artístic de Warhol ja que en poc temps trobaria un estil propi i desenvoluparia les idees que, amb petites variacions, l'acompanyarien durant tota la seva trajectòria. Cap a 1965 va introduir a les seves llaunes nous colors que ni tan sols no eren presents a la llauna original.

Campbell's Soup Cans, A. Warhol (1962)

La tècnica que va utilitzar Warhol va ser la serigrafia. És un procediment d'estampació sense relleu en qual el motiu que es vol estampar és dibuixat o reproduït en una tela de sedàs o en un teixit de seda o de niló muntat en un marc. En el següent vídeo podem veure com es du a terme aquest procediment:




Aquesta tècnica permet seriar, és a dir, repetir tantes vegades com es vulgui, és a partir d'aquest moment quan es produeix la il·lusió d'una producció industrialitzada, en sèrie.  A més qualsevol dels ajudants de Warhol podia repetir l'obra. L'obra d'art perdia així la seva qualitat "d'obra única".
Warhol va exercir una gran influència en l'art del seu temps pel fet d'haver "reintroduït" la figuració com a protagonista de l'obra, després d'un període durant el qual la imatge havia passat a un segon terme. Influirà a més en els corrents hiperrealistes posteriors. Més tard, la seva estètica va tenir àmplies repercussions en el món de la publicitat i, consegüentment en el món quotidià.
Elegir una llauna de sopa com a protagonista recull l'essència mateixa del Pop-art. L'envàs és presentat fonamentalment perquè sigui ben visible el logotip de la seva empresa. El Pop-art explora les relacions entre l'art i la cultura popular i desmitifica temes importants alhora que exalta la vida banal, la quotidianitat. Les representacions artístiques de les sopes Campbell's es constitueixen també en una protesta contra l'art institucionalitzat que és fora de l'abast del públic i que moltes vegades és venerat sense que s'hi faci cap reflexió ni hi hagi una consciència crítica. Quan Warhol va optar per la repetició del motiu (va reproduir la llauna més de 100 vegades) va aconseguir també una distància estètica respecte de la seva obra mateixa. A través de la llauna de sopa denunciava, fins i tot, el problema de la incomunicació en la societat tecnològica: la imatge representada era un objecte de consum, devorador de la individualitat. En definitiva, Warhol vol acostar l'art a tots els públics. L'objectiu era trencar la frontera entre art i vida i aconseguir que els objectes d'ús popular i quotidià entressin en els museus.



Marta Pons Amades
Comunicació Audiovisual

2 comentaris:

  1. Hola Marta, me a gustado que hicieras esta entrada, ya que las obras y el estilo de Warhol son de mis favoritos. Su estética es muy vistosa y, como bien, has comentado, sirvieron y sirven en la actualidad para la publicidad. Presentar un producto, objeto, personaje, etc., destacando las linias negras y resaltando con colores llamativos y, muchas veces, colores contrasatados, provocan en el consumidor una reacción y se hacercan a él, por el aspecto que son objetos de la vida cuotidiana que se presentan como arte.

    También es importante destacar que Warhol elevó este tipo de objetos y productos a arte como "burla", si se puede decir así, hacia el arte institucional, ya que las obras de este arte parecian no tener sentido porque, en muchas no se representaba nada, y Andy W. decidió que si "nada" era arte, una lata de sopa de tomate también.

    Por último decirte, que has hecho muy bien en comentar la técnica que utilizó, y cómo eso permitió hacercar el arte a la población, haciendo así, que cualquiera tubiera una obra de Warhol en casa.

    Elisabeth Romero

    ResponElimina
  2. Hola Marta,

    Les obres de Warhol han de ser vistes des del seu context temporal per a ser enteses i per a poder considerar-les obres d’art. Només afegir que l’obra “Llauna de Sopa Campbell’s” és un crit contra la idolatria de la societat amb els objectes de consum massiu com poden ser la Coca-Cola, Mcdonalds o en aquest cas, la llauna de sopa Campbell. Després de la Segona Guerra Mundial, els Estats Units es van posicionar com a primera potencia mundial amb una economia molt forta orientada al consum. Aquesta obra de Warhol pretén ser una representació del món capitalista que s’estava esdevenint llavors i com he dit abans, dels objectes culturals idolatrats. Warhol va voler posicionar l’art a un objecte comercial. Va vendre les seves serigrafies al mateix preu les pròpies llaunes de tomàquet fent que la seva obra d’art es convertís en un altre producte de mercat i equiparant, d’aquesta manera, l’art amb un objecte comercial. L’obra de Warhol era una crítica en contra de la ostentació en el món de l’art, en aquell moment, l’expressionisme abstracte i amb això volia aconseguir que les persones comencessin a pensar de manera crítica sobre el sistema capitalista.

    Núria Oliveres
    Comunicació Audiovisual

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.