Hola a tots i totes,
La meva entrada anirà dedicada a la
pel·lícula Being There (Benvingut
Mr.Chance) del director Hal Ashby, guió de Jerzy Kosinski (autor de la novel·la
“Des del jardí” en la qual es basa la pel·lícula) i amb
el grandíssim Peter Sellers com a protagonista. Una pel·lícula que tot i ser una obra mestra no ha tingut gaire ressò i ha passat bastant desapercebuda per al
públic general. He triat aquest títol perquè tracta un dels temes que estem
estudiant: la societat i els mitjans de comunicació. La història és un sàtira
sobre el poder dels governants, i una crítica al poder de manipulació dels
mitjans de comunicació, on veurem com un pobre diable que només coneix allò que
veu i sent a la televisió i amb una única aptitud, la jardineria, aconsegueix trasbalsar
la política de tot un país.
Peter Sellers interpretant a Mr. Chance |
La pel·lícula ens relata les
aventures del senyor Chance, un home d’edat madura i amb cert grau d’autisme que
sempre ha viscut a casa d’un ric propietari treballant de jardiner. Quan el
propietari de la casa, ja ancià, mor, el senyor Chance es veu obligat a deixar
la casa i a vagar pels carrers, perdut completament. Mai abans havia sortit al
món exterior, la seva única connexió amb la ‘realitat’ havia estat la televisió
amb la que es passava llargues hores, atent, fent zàping. Chance imita els comportaments
i gestos dels personatges que surten en els programes, és com un nen que ho
repeteix tot, sense cap criteri, només per imitació; és un recipient buit,
quasi sense personalitat, un vegetal afable i plàcid com les plantes que cuida.
La seva vida és el jardí i la televisió, no té majors inquietuds i és feliç
d’aquesta manera. Al sortir a l’exterior, es troba amb un món ben diferent del
que era casa seva i a el seu jardí: pobresa, brossa, caos. L’atzar (el
significat del seu nom Chance és oportunitat, atzar) farà que al carrer una
limusina que estava maniobrant l’atropelli i la propietària del cotxe, Eve
(Shirley MacLaine), el durà a la seva mansió on viu juntament amb el seu marit que
està malalt terminal, el senyor Ben (Melvyn Douglas), un mecenes de la política
nord americana. A la mansió, el tarannà tranquil del senyor Chance farà creure
a tots els qui l’envolten que és un esperit temperat, que necessita poques
paraules per expressar les seves idees i que recorre a les metàfores com a forma
d’expressió (quan en realitat està parlant de jardineria, que és l’única cosa que
coneix). A més, Chance, dóna la imatge d’ algú que ha rebut molt bona educació ja
que vesteix com l’ancià al qual servia. La seva simplicitat serà rebuda amb
gran admiració. D’aquesta manera, dia a dia, el protagonista s’anirà endinsant en
l’alta societat nord-americana amb els seus únics coneixements de la televisió
i de jardineria i amb una total ignorància i innocència de la resta.
Com he dit abans, d’una banda, Benvingut
Mr. Chance és una crítica subtil i intel·ligent sobre el poder de la
televisió. El Senyor Chance és capaç de transcendir en qualsevol cosa que faci
sense cap experiència cognitiva, reaccionant gràcies als seus instints, amb l’únic
aprenentatge de la televisió i, això, ho podem extrapolar a la nostra realitat.
La informació arriba a la major part de la població fonamentalment a través de
la televisió, i la gent “s’empassa” tots els continguts sense
cap criteri, igual que ho fa Mr. Chance. D’altra banda, la pel·lícula també
critica la banalitat de la societat. Veiem com una persona que no sap ni llegir ni escriure,
que reconeix obertament quan li pregunten que només veu la televisió, és capaç
d’arribar a les esferes més altes de la societat. Només per l’aparença el
creuen algú important i d’aquesta manera accepten i valoren qualsevol cosa que
digui sense ni parar esment al que realment diu. És un retrat de l’estupidesa
humana que arriba a l’adoració creant ídols de fang. Al final de la pel·lícula,
ens qüestionem qui, de debò, és més
idiota, si el jardiner o la resta de personatges, que només veuen veure
el que volen creure, i alcen a Mr. Chance quasi fins a l’ estatus de messies.
Peter Sellers interpretant a Hrundi V. Bakshi a El Guateque |
D’altra banda, dins el context
cinematogràfic, voldria destacar l’admirable interpretació de Peter Sellers que
deixa de banda la seva vena humorística que l’havia caracteritzat en clàssics
com “La pantera rosa” (1963) o “El Guateque” (1968), per a donar vida a un nou
idiota, allunyant-se dels seus papers histriònics per donar pas a un
personatge molt humà, de calculada apatia, posant de manifest la grandesa d’aquest
actor. Gràcies a Sellers, Mr. Chance simplement està allí i dóna sentit a tota
la pel·lícula. També la resta del repartiment és excel·lent i en especial l’actriu
Shirley MacLaine que interpreta perfectament el seu paper d’esposa avorrida i l’actor
Melvin Douglas qui també fa una fantàstica actuació que li va fer guanyar l’Òscar
al millor actor secundari en els premis d’aquell mateix any.
Being
There no
és més que la història d’un pobre home producte d’una societat que només valora
i jutja per les aparences i que rebutgen totes les possibilitats que estan fora
de la seva comprensió. Cosa que diu molt poc d’aquesta societat, que s’assembla
perillosament a la nostra. La pel·lícula realitza un retrat humà insuperable del
protagonista de qui amb prou feines coneixem unes pinzellades del que ha pogut
ser la seva vida i que amb una manera de fer senzilla i honesta va obrint-se
camí, sense voler, en els cercles de poder americà. Mr. Chance és una ànima
pura i un autèntic ximple que es passeja amb un somriure amable pel món. És un
heroi que sobreviu a un sèrie de desafiaments que no entén utilitzant paraules
que són tant universals com buides.
La pel·lícula té un final
irrepetible: Mr. Chance, ocupat amb els seus pensaments, va caminant sobre les
aigües d’un llac, perdent la noció de la realitat. Un estrany miracle com el
que ha aconseguit ell que de forma inexplicable ha brotat i germinat en un món
cruel monopolitzat per la televisió i els polítics entabanadors.
Com a últim apunt, vull esmentar la
banda sonora de la pel·lícula, on destaca una adaptació d’Eumir Deodato en clau
jazz-rock de “Així parlà Zarathustra” de Richard Strauss que acompanya a unes
precioses escenes de Chance recorrent la ciutat. I també la picada d’ullet amb
la cançó “Basketball Jones” que apareix quan Mr. Chance fa zàping a la limusina.
Aquí us deixo les dues cançons, moltes gràcies per haver dedicat el vostre temps en llegir el meu post i espero que pugueu gaudir d'aquesta pel·lícula tant com ho he fet jo.
Núria Oliveres Montero de Novoa
Comunicació Audiovisual
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.