Ja són
nou temporades les que ha fet APM, amb 596.000
espectadors de mitjana, el 18% de share, gairebé 500.000 admiradors a Facebook i
120.000 a Twitter.
L’ APM va començar les seves emissions el juliol de
2004, al principi va començar essent un programa de radio, però el seu èxit
l’ha conduït a ser emès per televisió. Curiosament, aquest 2012 l’APM tornarà
als seus orígens ja que serà emès per radio. L’APM repassa l’actualitat
nacional de Catalunya i Espanya d’una forma molt peculiar, apel·lant a l’humor,
la sàtira i la ironia. No es tracta d’un programa de zàping ni un muntatge
casual de vídeos, més aviat en l’APM tot té una raó de ser i amb un rerefons
molt interessant, així doncs ho podríem anomenar “periodisme d’humor”. APM
traspassa les barreres del entreteniment i es burla sobretot de la societat, critica
a la classe política i al poder, a
través de seqüències de programes de televisió, anuncis, cinema,
reportatges… Aquestes seqüències es
troben disposades d’una manera que doten de sentit i significat el resultat
final. Però també utilitza altres temes que més endavant tractaré.
El producte audiovisual
conté grans dosis d’ironia al contraposar frases que es deixen en evidència
entre elles. Tanmateix s’utilitza un cert relativisme de les coses i no importa
el fet ni l’objecte sinó que el més important és la interpretació que cadascú
fa del resultat final del programa. A través de la interposició de diferents
escenes s’estableix una crítica molt dura i adreçada a molts col·lectius:
estament polític, empresaris, clubs esportius, modes, tendències, actors,
personatges televisius i a la societat en general. La ironia i el joc amb el
doble sentit fa que allò que de forma primigènia tenia un sentit, ara n’adopti
un altre. D’aquesta manera, el programa queda elaborat mitjançant la
construcció d’una sola peça a partir de varies peces de procedència vària i
desvinculada. L’espectador també visiona el producte de forma fragmentada, és a
dir, en format zàping. Això afavoreix la subjectivitat del missatge, els
discursos, vídeos o imatges no pretenen emetre una realitat objectiva i única
sinó que fomenten el subjectivisme. Aquí en veiem un fragment que ens mostra el
format del programa:
En el següent vídeo
veurem com unes imatges de Tele Madrid estan mesclades amb imatges d’altres
vídeos on hi veiem aficionats del Barça. Amb aquest pastitx el que es pretén es
posar en ridícul el canal madrileny.
Més enllà de les
imatges veiem hi ha una determinada intenció, aquesta consisteix en deixar en
ridícul, en evidència, fer escarni o burlar-se de temes d’actualitat, així a
través de la relativització de la importància de les coses s’aconsegueix fer
humor.
D’altra banda, existeix
una hibridació, és a dir, una barreja de materials que tenen diferents
procedències, per exemple: es mesclen imatges d’un partit de futbol amb el so
d’un anunci d’automòbils:
En aquest mateix cas
també podríem parlar del trencament de fronteres entre diferents gèneres i
disciplines, com ara: realitat i ficció, entreteniment i informació, informació
i publicitat. En aquest vídeo veurem com hi ha una mescla entre imatges reals
però que tenen un doble sentit.
L’APM aconsegueix
donar veu al poble, és a dir, hi ha una reivindicació de la veu del poble que denuncia
les injustícies, clama a favor de les minories i intenta nodrir-se de la
cultura popular que el mateix programa ha creat. D’aquesta manera el poble es
veu representat en el programa.
Programes com aquests
fan que ens trobem en una societat predominada per la cultura visual i la
iconocràcia, és a dir, ens trobem en una cultura dominada per les imatges i les
icones televisives, ja que aquestes són conegudes a nivell popular.
El major èxit de L’APM
no és només la gran quantitat de seguidors sinó el fet que els personatges que
apareixen als seus vídeos i les seves frases siguin reconegudes a nivell social
i s’hagin convertit en una cultura popular utilitzada en la quotidianitat.
Sense haver vist cap cop el programa, moltes persones són capaces d’associar
unes frases determinades amb el programa, i aquestes són utilitzades per a fer
humor en el dia a dia. Però curiosament, les persones associen les frases a un
programa de TV3 quan en realitat les frases provenen de programes d’altres
Canals.
D’altra banda, un
altre gran èxit del programa, és la creació d’un llenguatge propi usat pels
seus espectadors. Però també cal dir que APM ha anat més enllà de la simple emissió
televisiva o radiofònica, ha trencat fronteres i ha creat el seu propi espai de
màrqueting. El fet que les imatges i vídeos del programa s’hagin popularitzat,
ha estat utilitzat com una font d’ingressos. S’han creat productes (samarretes,
gorres, pantalons, jocs de taula…) on hi trobem serigrafiats la majoria de les
icones del programa o l’únic actor que hi apareix, l’Homo APM. D’aquesta manera
trobem una característica bàsica de L’APM i la postmodernitat, el significant
per damunt del significat.
Tanmateix, trobem
molts aspectes postmoderns en el programa, es trenquen fronteres entre l’art
noble i l’art popular. Posa al mateix nivell temes que tenen diferent
importància dins l’actualitat, a partir d’aquest fet el programa adquireix un
to lúdic i irònic.
El fenomen APM, és una
moda que es va estendre entre les persones que anaven a esdeveniments
retransmesos per la televisió o fins i tot públic assistent a programes de tv3.
Aquesta moda consistia en posar-se una samarreta o cartell, on hi hagués escrit:
“vull sortir al APM”. Això és una mostra de la repercussió social del programa,
aquí en tenim un exemple:
Finalment veiem com
el programa, al seu portal web, té un departament en el qual s’anima als
espectadors que enviïn vídeos de pífies que puguin ser objecte d’humor. D’altra
banda, també existeix un concurs en el qual es premia al vídeo més original, el
qual ha de consistir en una o més persones imitant les frases emblemàtiques del
programa. Així, veiem com els espectadors esdevenen protagonistes del programa
i també se’n poden sentir partícips.
I per últim, cal
destacar com una característica bàsica del programa, la intertextualitat.
Consisteix en la utilització de textos d’altres o propis per a construir una
obra nova. Més concretament, es busca la construcció d’una obra amb significat
propi a partir d’altres obres. La intertextualitat es refereix a la relació
d’un text amb altres, i l’APM és un programa paradigmàtic per parlar
d’intertextualitat, ja que és un programa que es nodreix al 100% d’altres productes televisius, ja siguin comercials,
cinematogràfics...
Conseqüentment es
deriva a la metanarrativitat, és a dir, la reflexió sobre ell mateix i la metaficció
a través de l’autoreferencialitat. D’aquesta manera es tracten temes de la
pròpia televisió, la televisió s’alimenta de la televisió. Això ho veiem clar en
l’APM, ja que el programa s’alimenta d’altres programes.
Jordi
Pascual
Periodisme
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola Jordi,
ResponEliminaMolt d'acord amb el que argumentes, al llarg de la teva entrada, sobre l'APM. En la meva opinió, ha esdevingut una renovació i una evolució importantíssima del format "ranking show" i, fins i tot, "zapping", un nou format que va esdevenir popular amb l'arribada del nou segle, però, amb un caràcter molt més lúdic, còmic i simple que no pas el creat per TV3 (podem trobar un exemple en el que encara, avui dia, ens ofereix Telecinco durant els matins del cap de setmana, anomenat "I love TV"). L'APM, en canvi, utilitza el recurs del humor, la ironia i la sàtira, d'una forma intel•ligent i subtil, però, a la vegada, propera al públic. De fet, representa un tipus de format que ens arriba a tots de la mateixa forma, que no només intenta elevar el gran poder que té el món televisiu, el que mou les masses, tot allò morbós i groller que ens envaeix dia a dia. Podríem qualificar l'APM com una espècie de "veu del espectador", una manera còmoda i especial de mostrar tot el que ens perjudica, ens preocupa o simplement estem en contra i comentem amb els altres en una conversa de casa o al carrer. És això el que representa l’essència de l'APM, veure amb humor tot allò que ens envolta i que no sempre significa que hagi de ser bo. Poder riure i fer acudits amb las frases incorrectes que han dit diverses personalitats, a través d'aquesta precisa intertextualitat que comentes i, sobre tot, en els temps als quals estem immersos, és un gran aspecte amb el qual juga com a “producte” transmissió darrera transmissió. No és d’estranyar, que altres cadenes com "La Sexta" realitzin adaptacions pròpies. En aquest cas i a través de la mateixa productora del que estem parlant, amb el programa "Top Trending Tele".
Sylvia Martínez,
Publicitat i Relacions Públiques.