dijous, 18 d’abril del 2013

RED BULL STRATOS, l'alternativa a la publicitat més cara de la història.


Si el diumenge 14 d'octubre de 2012 Felix Baumgartner va aconseguir trencar la barrera del so amb el seu salt des de més de 39.000 metres per damunt del sòl, Red Bull va aconseguir que una marca pogués trencar la barrera del màrqueting i el patrocini si és capaç de mirar més enllà.


Red Bull, l'empresa més gran de begudes energètiques del món, sempre ha anat lligada a termes com "aventura", "risc" o "esports extrems", per aquest motiu és una empresa concentrada primordialment a potencial la seva MARCA i no a emfatitzar els avantatges del seu PRODUCTE. És per aquesta raó que Red Bull ha aconseguit acaparar totes les televisions del món amb els seus esdeveniments esportius, tot posicionant-se com una de les imatges de marca més sòlides i vistes del món. Amb aquesta estratègia de mercat tan pionera, l'empresa ha aconseguit una nova forma de promocionar-se i invertint en esports extrems com el paracaigudisme, l'skate, el windsurf o la fórmula 1.


Tal com he introduït al principi del post, l'últim repte de l'empresa fou aconseguir que el paracaigudista Felix Baumgartner superés la velocitat del so amb una caiguda lliure des de l'estratosfera; a aquest projecte se l'anomenà RED BULL STRATOS.


Però, en què va consistir aquest repte/projecte de la marca? Red Bull Stratos Project va ser un salt espacial o estratosfèric duta a terme per un grup de científics, la marca de begudes energètiques Red Bull i el paracaigudista austríac Felix Baumgartner. Aquest projecte tenia la missió d'elevar a Baumgartner a una altura d'aproximadament 36.500 metres fins a l'estratosfera sobre la ciutat de Roswell (Mèxic) en un globus inflat amb heli (abans de la caiguda) i, posteriorment, descendir amb paracaigudes cap a la Terra. Tot i així, el salt es va acabar produint a 39.000 metres i el paracaigudista austríac va trencar la barrera del so durant el seu descens, convertint-se en el primer home en aconseguir-ho sense un vehicle autopropulsat.

No vull centrar-me en la part científica del salt, encara que sigui força emocionant, sinó en la repercussió que per a Red Bull ha tingut aquesta impressionant campanya de màrqueting: més de 40 canals de televisió i 130 mitjans digitals van estar emetent el salt en directe. Segons algunes fonts, l'audiència aconseguida amb la campanya de Red Bull Stratos va ser de més de 90 milions de seguidors, quasi a prop de dos milions de consumidors únics, dels quals la meitat es van aconseguir el dia del salt. La companyia que va estar promovent el projecte durant mesos, assegurà que Red Bull va aconseguir 235.000 seguidors a la xarxa social Twitter, 300 milions de visualitzacions al seu canal de Youtube (rècord absolut per part de Google) i 140.000 fans al Facebook durant aquell dia.

L'enorme difusió, òbviament, li va reportar a Red Bull un important benefici; amb aquesta campanya va guanyar desenes de milions de dòlars, encara que va invertir-n'hi aproximadament uns 100 milions. Hem de tenir en compte que Red Bull Stratos és un esdeveniment del què es seguirà parlant durant molt de temps, ja que aquest patrocini ha transcendit dels esports extrems arribant fins a la societat, convertint-se en quelcom de cultura popular.

Finalment, i ja per acabar, sota l'eslògan "Red Bull te da alas", la marca austríaca ha fomentat la seva imatge al voltant de tot allò que dispara l'adrenalina, com els esports extrems que comentava al principi, i sobre l'ésser humà i els seus límits. I per suposat, la seva última "joia de la corona": Red Bull Stratos Project, l'antítesi al que Coca-Cola (el seu antagonista) vol representar a l'hora d'apostar pel patrocini esportiu. Mentre aquesta ens realça la "felicitat", la repercussió mediàtica dóna suport a l'estratègia "perillosa" que fomenta Red Bull.

Red Bull Stratos ha aconseguit que Red Bull estigui en moltes conversacions i a quasi tots els mitjans de comunicació. Tot i així, alguns de nosaltres continuarem preguntant-nos si realment va canviar quelcom en les nostres vides que a Felix Baumgartner li doni ales Red Bull, salti des de l'estratosfera i intenti trencar la barrera del so. No ho crec, però el realment important de l'acció de Red Bull resideix en com ha donat un gran pas en l'evolució de les relacions públiques, el màrqueting i la comunicació online.

 
(No obstant, servidora segueix "enamorada" dels seus anuncis)


_
NEREA BRUFAU BELLART - Publicitat i Relacions Públiques

4 comentaris:

  1. Hola Nerea,

    Tens tota la raó. Anteriorment es veien més sovint anuncis a la televisió sobre aquesta beguda, molts cops amb spots on hi apareixien dibuixos animats i amb l'eslogan que comentes "Red Bull et dóna ales". Ara i des de ja fa uns quants anys, es publicita aquesta marca amb esports de risc. Durant aquella tarda en la que Fèlix Baugmartner va saltar des de l'estratosfera, tothom que comentava el fet des de Twitter utilitzava l'etiqueta de RedBull.

    És un altre tipus de publicitat, la publicitat en patrocini d'un tipus d'esport o activitats concretes que utilitzen moltes empreses però que RedBull n'ha sabut treure profit ja que s'ha convertit en una gran marca per aquest simple fet d'escollir el què patrocinar i perquè tingui l'èxit que buscaven. Per exemple el cas de la Fórmula1 és molt evident. Una escuderia que amb el patrocini de RedBull ha aconseguit formar un gran equip i aconseguir els últims tres mundials a mans de Sebastian Vettel.

    ResponElimina
  2. Està clar que Red Bull es vol promocionar com una marca per a gent qui vol viure al límit, experiències fortes, és per aquest motiu que, com molt bé has dit tu, sempre han patrocinat a figures d'esports de risc per a donar exemples d'aquest estil de vida que volen promocionar. Però aquest cop han volgut anar més lluny i han deixat enrrere la frase "Red Bul te da alas" per optar per uns anuncis més vistosos amb protagonistes a qui realment sí podríem atribuir-los ales (riders, paracaigudistes, sketers, pilots de motocross...), i no tan sols "físiques", ja que literalment no tenen "contacte" amb el terra, sinó que també podriem parlar d'unes ales metafóriques, ja que han estat capaços de fer enlairar els seus somnis i viure la vida de la manera que han volgut.

    Sense cap mena de dubte, Red Bull es una gran marca amb molt potencial per a promocionar-se i innovar en aquest camp. De ben segur que no deixarà de sorprendre'ns.

    ResponElimina
  3. Hola Nerea,

    Ya somos dos que compartimos el mismo "amor" por los anuncios de Redbull. La verdad que estuve siguiendo con bastante interés el progreso de este gran proyecto que llevaban ya tiempo entre manos. Me impactó mucho en su momento como tal compañía de bebidas arriesgaba tanto en una estrategia de marketing y publicidad tan brutal, aunque ya llevase un trayecto anterior apostando por los deportes de riesgo extremo dejando ya en el pasado sus anuncios en blanco y negro con seres animados.
    Aún así creo que consiguieron los que estaban buscando y después del gran impacto mediático que generó seguirán obteniendo beneficios a medio y largo plazo, ya que fue un acontecimiento que paralizó medio mundo y que seguirá dando que hablar.

    Saludos!

    Gisela Trillas - Publicidad y Relaciones públicas

    ResponElimina
  4. Sin duda me hayo anonadado por el gran giro publicitario que lleva ejerciendo la empresa Red Bull en los últimos años. Como una simple empresa la cual tenía un único producto, un producto siempre puesto en duda por sus componentes y como estos afectan al organismo humano, se ha hecho hueco en la sociedad.
    Han sido capaces de relacionar los efectos de su producto a un sector que son los deportes de riesgo. Cada vez mas podemos ver a la marca publicitar a deportes extremos y esto les está generando mayores beneficios que el simple hecho de la venta de sus productos.
    Genialidad creatva para elaborar anuncios o simplemente han sabido ganarse un buen mercado? En mi opinión ambos, y aun queda por ver hasta que alto piensan llegar

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.