divendres, 19 d’abril del 2013

LA PUBLICITAT FAST FOOD


La publicitat és una activitat comunicativa que vol aconseguir uns objectius dins la comercialització i el consum, que és vendre un producte. Està sempre el nostre voltant: al carrer, a la televisió, a la ràdio, etc., i moltes vegades ens influeix a l’hora de triar algun producte o un altre.
Uns dels anuncis que estan sempre molt presents en la publicitat són els anuncis alimentaris, o si més no, els establiments alimentaris, presentant sempre els seus productes. Una de les industries alimentàries que fa més anuncis és la industria del menjar fast food. Aquesta dada va acompanyada amb l’augment de cada any de l’obesitat en la societat, però sobre tot, en l’obesitat infantil.
És per aquest fet, que és interessant analitzar la publicitat alimentària, però sobretot aquesta on s’anuncien establiments alimentaris o productes de menjar ràpid. També veure quina és la manipulació ideològica que es fa mitjançant aquests anuncis perquè la gent en consumeixi, sobretot el nens, tot i sabent que són productes perjudicials per la salut.
Un bon exemple seria la cadena alimentària MacDonal’s, cada any augmenta més les seves vendes tenint cada dia 47 milions de clients, i obrint nous establiments en tot el món, estan present en 119 països i convertint-se així amb la principal cadena de restaurants de menjar ràpid.
Si ens posem a analitzar aquests tipus d'anuncis veurem que la gran majoria mostren els seus productes a càmera lenta, això és un bon indicador per saber si un anunci de menjar és de menjar ràpid o no. Els publicistes ens volen fer ganes de menjar aquell producte, i per això fan caure tots els ingredients de forma lenta. Es veu per exemple com cauen tomàquets i al caure els i surten gotes d'aigua per mostrar-nos que es fresc; els talls de pollastre com cauen i al caure reboten; o mostren com cau lentament la salsa.


També veurem que la gran majoria, sobretot els anuncis dels establiments, van adreçats a un públic infantil. Els anuncis mostren que dins d'aquests restaurants els nens són els reis, estant per damunt de l'autoritat dels pares. També insten a que els nens vulguin anar-hi a través de les joguines, un model de màrqueting que va impulsar MacDonal's i que va tenir i encara té un gran èxit. 
Però per què va adreçada els nens? MacDonal's va ser la cadena que va començar a fer anuncis amb els nens com a protagonistes, perquè s'havia que si els nens de petits i anaven, al llarg de la seva vida tornarien. Un altre motiu és perquè si els nens hi tenen ganes d'anar, no pararan d'insistir als pares perquè els hi portin. 












Un altre element de la publicitat fast food és l'ecologia i els productes frescos. Ens el últims anys la gent ha qüestionat la qualitat d'aquests productes i a causa d'això les marques de menjar ràpid han començat a fer anuncis mostrant paisatges bonics, tomàquets frescos, enciam frescos, pastures de vaques, etc., per fer veure el públic que els seus productes són frescos i de qualitat. Fins i tot MacDonal's va canviar el fons del seu logotip: abans apareixia la "M" de la marca sobre un fons vermell i en l'actualitat apareix la "M" rere un fons verd, ja que aquest color s'associa amb l'ecologia.


Antic logotip amb el fons vermell.
Actual logotip amb el fons verd.








En conclusió, cada vegada cuinem menys i més ràpid, i aquest menjar ràpid no té les mateixes qualitats d'un menjar que ens podem cuinar nosaltres. Com he dit al principi això va acompanyat amb un augment de l'obesitat i el sobre pes, sobretot ens els infants a causa de les cadenes de menjar fast food, es per això que us plantejo si aquest tipus de publicitat s'hauria de censurar tal com van fer amb la publicitat del tabac perquè la gent deixés de fumar.

Jordi Murtró Balañà.
Periodisme.

7 comentaris:

  1. Hola Jordi,
    És cert que les cadenes fast food són criticades per fomentar l’obesitat, la mala alimentació i que reemplacen la varietat d’una dieta equilibrada. Ara bé, com tot s’ha de mirar amb perspectiva. Tots som conscients d’aquests efectes negatius, però som nosaltres mateixos qui ho provoquem. Per menjar-ne de tant en tant no fa mal, és més, aquests restaurants resulten pràctics ja que són barats, ràpids i saps que el que menges t’agradarà. La publicitat té la funció de vendre el seu producte i fer-lo més atractiu, i això ho utilitzen totes les marques des de que som una societat de consum. No podem culpar a la cadena McDonald’s per voler vendre el seu producte, ja que la culpa de la obesitat infantil i la obesitat en general és tant dels pares i dels consumidors en general. El que sí que s’ha de fer és conscienciar que aquests productes no formen part d’una dieta equilibrada i no són saludables si s’abusa d’ells. Trobo que no és equiparable comparar la publicitat fast food amb la publicitat de la indústria tabaquera, ja que abans s'ignoraven els efectes negatius del tabac i el tabac sí que provoca una dependència.
    Si féssim cas del raonament de prohibir els anuncis de les cadenes fast food, trobo que per la mateixa raó també s'haurien de suprimir els anuncis de llaminadures, refrescs ensucrats, patates fregides, etc.
    Hem de ser conscients que igual que les llaminadures són dolentes en excés, el menjar ràpid també, i poder tenir suficient criteri per saber quan ens convé menjar-ne o no, i no culpar a la cadena en si sinó al mal ús que en podem fer nosaltres.

    Núria Oliveres
    Comunicació Audiovisual

    ResponElimina
  2. Hola Jordi,

    no crec que censurar aquest tipus de publicitat sigui la solució per a què la població basi la seva alimentació en una dieta equilibrada. Com bé ha dit la Núria, la majoria de nosaltres som conscients dels efectes nocius que pot tenir el menjar ràpid respecte la nostra salut, no obstant, en seguim consumint. Penso que censurar la publicitat del menjar ràpid no és ni serà la solució, sinó que s'hauria d'incrementar la importància de l'EDUCACIÓ ALIMENTÀRIA (que, en la meva opinió, segueix sent força escassa), sobretot en les escoles ja que els infants no són conscients dels perjudicis que pot tenir el menjar ràpid envers la seva salut i d'aquesta manera és com es produeixen la majoria de casos d'obesitat infantil.

    Sergi Jiménez Prades
    Comunicació Audiovisual

    ResponElimina
  3. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Hola Jordi,

    Desde mi punto de vista creo que tampoco es necesario retirar este tipo de anuncios, después de todo existen otros canales y formatos dentro de los medios de comunicación que se dedican a fomentar los beneficios de tener una dieta equilibrada y las claves para conseguir con éxito, un estilo de vida saludable.
    Por mucho que estas industrias Fast Food fomenten la obesidad infantil y que con sus anuncios intenten otorgar el poder de "que es lo que quieren comer" a los más pequeños de la casa, no deja de ser responsabilidad de los padres de que estos tomen el mando y enseñen a sus hijos, qué es lo que comporta el abuso de este tipo de comida. Aunque la comodidad y el bajo precio hace que muchos padres caigan y se lleven a los pequeños a estos restaurantes por "no meterse en la cocina", estos deberían de cuestionarse que es más importante para la salud de sus hijos. Por esta regla de tres, las campañas publicitarias de Coca-Cola, que en ellas te dicen que reparten felicidad y analizando por otra parte la ultima campaña, donde se posicionan en contra del sendentarismo y quieren que "te muevas de la silla", cuando luego comercializan bebidas con una cantidad de azúcar desorbitada que son incompatibles con una dieta equilibrada y que a la vez fomenta la obesidad.

    Haciendo hincapié del sistema que tienen en los anuncios utilizando la cámara lenta, realmente, aquí nos demuestra la capacidad que tienen los publicistas para que tu, como espectador, centres tu atención, te fijes y aprecies la calidad y la buena pinta de la comida que te están vendiendo, aunque sea Fast Food y por muy "mala fama" que tenga, de esta manera intentan demostrarte que es al revés.
    La campaña de marca que esta llevando Mc'Donalds es bastante lógico, después de todo ha sufrido innumerables y repetitivas veces las acusaciones y criticas por su proceso de transformación y elaboración de los alimentos, el cambio de color corporativo y sus demostraciones ecológicas no dejan de ser una estrategia para tirar adelante la industria. Y que tu, como cliente llegues a la conclusión que comer Fast Food no es tan malo como pintan por ahí.

    Aún así, buen trabajo me ha gustado mucho.

    Gisela Trillas Barrera
    Publicidad y Relaciones públicas

    ResponElimina
  5. Hola Jordi,

    Voy a basar mi comentario en la comparativa que has hecho al final. Yo soy fumador, al igual que consumidor de comida rápida. Imagino que la censura impuesta a la publicidad del tabaco en cualquier tipo de medio se debe de basar en que nadie entre al consumo, ya que los que hemos entrado no necesitamos ninguna publicidad para ir cada dos por tres al estanco a dejarnos el dinero. Imagino que se censuró por el tema de la adicción.
    Ciertamente ni el tabaco ni la comida rápida puede ser muy saludable para el cuerpo. Es el caso de un colegio de Zaragoza que, pegado a la valla de este, hay un Macdonal's 24h y asociaciones de padres y alumnos están intentando remediar esta situación ya que está afectando a la salud de los niños.
    Pero la realidad es que cada día que he pasado por allí(trabajé al lado) he visto a madres entrar con los niños a por hamburguesas de 1€ antes de que los pequeños entraran a clase.
    Y ciertamente creo que no es culpa de la publicidad, si no de una mala concienciación sobre el consumo responsable. Por ello, la censura para mí no es necesaria. Además, si algo es tan malo como para que deba ser censurada cualquier publicidad sobre el producto, ¿porque el gobierno no deslegaliza dichos productos como sucede en otras sustancias?

    David del Fresno Gómez
    Comunicación Audiovisual

    ResponElimina
  6. Hola Jordi!

    El debat que proposes al final del teu post (que està molt bé, per cert), és tan interessant com etern: es tracta del debat entre prohibir allò que sembla més perjudicial o deixar la veda oberta tot respectant la llibertat individual. Sempre és complicat posicionar-se, i més en un debat amb tants pros i contres com aquest, però en el cas dels mitjans i ara que està tan de moda la defensa de les llibertats (segurament perquè està molt de moda l'opressió), convé recordar que el menjar ràpid en excés és tan perjudicial com el tabac en excés, l'alcohol en excés o qualsevol altra droga en excés.
    No crec que la publicitat del menjar ràpid s'hagi de prohibir: cadascú ha de ser conscient del què fa, en aquest cas, amb la seva alimentació... ara bé, o tots frares o tots monjos! Llibertat també per als temes ja prohibits!

    Gerard Recasens

    ResponElimina
  7. Hola Jordi, jo opino que voler prohibir aquests tipus de publicitat alimenticia no seria del tot correcte. Almenys si parlem des del punt de vista de la llibertat. Hi ha molts productes al mercat que també reben publicitat que tampoc són gens saludables. Com per exemple els donuts, la coca-cola, la pepsi o els bollycaos, per dir-ne alguns. De nosaltres depèn fer-ne un bon ús. No es incompatible combinar un producte de bolleria industrial un dia, amb una alimentació saludable la resta.

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.