Publicitat i alcohol és un tema que ha estat estudiat per
un gran nombre de persones, fet que no és d'estranyar ja que segons les
estadístiques un 3,5% de la població amb 11 anys ja ha provat l’alcohol, 1.700.000 persones reconeixen que consumeixen abusivament
els caps de setmana, un 49% reconeix el seu us durant l’últim mes, mentre que
un 15% és consumidor habitual. El 10% de les morts registrades durant un any al
nostre país són causades pels efectes del seu consum, al 50% d'accidents de
trànsit i al 35% dels laborals l’alcohol hi està present. Aquestes impactants
dades fan que l’objecte d'estudi resulti tema de diversos debats socials amb la
fi desbrinar el que aquest tipus d'anuncis transmeten per aconseguir que cada
vegada més població sigui consumidora d'aquest tipus de begudes.
«Nuestra droga
nacional es el alcohol. Tendemos a considerar el uso de cualquier otra droga
con especial horror. »
(William Burroughs, 1956)
En l’actualitat, la publicitat s’ha convertit en un
vertader fenomen social que exerceix una gran influència als consumidors a
l’hora de crear estils de vida i a adoptar certs valors. El primer objectiu de la publicitat és vendre,
per això la indústria de begudes alcohòliques utilitza la comunicació
publicitària
mitjançant missatges amb trets i característiques concretes.
L’influència que exerceix la publicitat de begudes
alcohòliques en els adolescents és un problema social que va en augment. La
psicologia s’ha convertit en un aliat de la industria publicitària, això
influeix a l’hora de concebre certs aspectes que apareixen als anuncis, per
exemple: la figura femenina, aquest element sol aparèixer com a reclam
publicitari i objecte sexual, fet que provoca la reacció d'alguns sectors pel
tracte discriminatori. Els estudis sobre comunicació de begudes alcohòliques
esmenten l'agenda setting ja que el
medis de comunicació tenen gran influencia sobre el públic al determinar quines
noticies tenen més interès.
«Bebo para
olvidar que soy un borracho.»
(Antoine De Saint Exupery,
1943)
La isotopia de la naturalesa vol ser representada
explícitament a la publicitat al·ludint el procés de producció, ja que apareix
com el marc en el qual s'insereix el missatge publicitari. La mateixa isotopia
és expressada de forma diferent en cada regió i presenta connotacions
específiques que reflecteixen els valors de les diferents cultures. L’erotisme s’utilitza
com a reclam, resulta un recurs freqüent i efectiu. El component eròtic es
manifesta de dues formes: primer es recrea com a context en el qual es
desenvolupa el consum de la beguda i desprès es materialitza en els cossos dels
protagonistes. Sociabilitat, l'alcohol
és un dels pocs productes on l’aïllament té connotacions negatives. L'estat
d'embriaguesa és representa de forma positiva, afavorint les relacions socials
per falta de prejudicis o timidesa. La isotopia de l'origen es refereix al lloc
de procedència del producte, per això els creatius publicitaris fan ús
d'aquests llocs establerts en la ment del consumidor.
A EUA les senyes d'identitat del país es basen en la
llibertat, la independència i el patriotisme. Els espais més utilitzats són les
tavernes com al·lusió a la sociabilitat
i la celebració. El llunyà oest és utilitzat com a recurs publicitari amb la
representació de personatges com el cowboy (Jack Daniel's). La sensualitat i l'erotisme són presents en molts dels
anuncis, especialment en el sector de les cerveses on la majoria de les models retractades
comparteixen trets comuns: cos esculpit i melena rossa, cànon de bellesa de dona
americana (Budweiser).
A Llatinoamerica l’escenari utilitzat són els llocs
naturals, doncs la natura és un dels principals protagonistes pel seu caràcter paradisíac
(Ron Cacique). També hi ha representacions a les platges, cabanes o als velers. La
platja és la màxima expressió del calor, bon clima i sol com a context per a la
festa i la diversió. La festa és un ingredient essencial als anuncis de begudes
alcohòliques en general. L’ utilització de la figura de la dona per representar
l’erotisme i la seducció és molt comú.
Anglaterra es caracteritza per l'esperit cosmopolita, Escòcia es defineix per la puresa dels seus paisatges i Irlanda mostra un caràcter festiu. El anuncis de licors importats d'Anglaterra prenen Londres com a bandera i escenari (Beefeater). El cas escocès el lloc suposa per si mateix garantia de qualitat i excel·lència. A Escòcia el whisky és denominació d’origen per la seva tradició i antiguitat. Els personatges dels anuncis recreen la tradicionalitat fent ús de la típica figura amb faldilla i gaita. Es recorre al pub com a context per al consum. A Irlanda els habitants es defineixen pel seu caràcter festiu, amb afició per la música i amb personalitat alegre. Utilitzen la naturalesa com escenari per presentar el producte i la puresa del seu gust.
Espanya té una
imatge plegada d'estereotips construïts pel romanticisme del segle XIX, es
tracta d’una Espanya folklòrica amb gitanes, bandolers, festa, migdiada,
flamenc i sol. Els tòpics que apareixen
als anuncis de licors, vins i cerveses es caracteritzen pel seu caràcter feliç i
optimista. El personatge dels anuncis s'atribueix a la influència de les
bones condicions climàtiques, ja que això dona energia i ambient de festa. Es
reflecteix la naturalesa representada com la fertilitat de la terra actuant com
a garantia de qualitat. Les dones en aquesta tipologia publicitària són
caracteritzades per la bellesa, la passió i la seducció.
Així doncs, veiem com la
finalitat dels anuncis de begudes alcohòliques és estimular la seva demanda a
través d'estratègies de persuasió. Dites estratègies poden estar perjudicant la salut dels consumidors
de mitjans informatius i publicitaris ja que configuren una imatge allunyada de
la salut incidint en el procés d'èxit fàcil. Els trets identificatius d'aquesta tipologia publicitària és el recurs de model humà com a gran protagonista, els
homes es troben més presents que les dones, mentre que el rol de representació
de la dona apareix com a objecte de desig i seducció, l'home es mostra independent, seductor i masculí.
La idea fonamental que s'intenta associar al producte és el plaer. Una de les
limitacions que se li imposa a la
publicitat d'alcohol a Espanya és l'edat dels models que en ella es mostren, no
poden ser menors d'edat. Una de les
pràctiques més qüestionables és el recurs a l’anomenada publicitat subliminal
que s’adreça al subconscient del consumidor, els anuncis recreen imatges
idíl·liques que s’allunyen de la realitat destinades a provocar la compra. Observem com el
lloc de procedència del producte fa variar el tipus d'anunci. La publicitat
aprofita els trets que constitueixen la imatge d'un país mitjançant l'univers
simbòlic de la regió. Hi ha un conjunt d'isotopies comunes com la naturalesa, l’erotisme,
la sociabilitat i l’origen. Per
mitjà de totes aquestes característiques es mostra una clara i estreta relació
entre publicitat i societat, ja que la
publicitat reflexa el context cultural del producte i alhora és un element clau
per a la construcció i el desenvolupament de la societat.
Així
doncs, la publicitat no solament transmet un missatge sinó que aconsegueix que
aquest quedi gravat al subconscient de l’espectador creant una necessitat de
dependència vers el producte anunciat. S’hi això ocorre es parla d’impacte
publicitari. Molts anuncis no venen un producte, venen emocions. Això es fa
visible a la publicitat televisiva que escenifica histories breus amb una gran
càrrega emocional. Per tant, cal tindre compte amb el que la publicitat ens
transmet ja que no és tot tal i com ens sembla.
Gràcies per dedicar-me el vostre temps.
Laura Vargas-Machuca García
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaJo també m'hi he fixat vàries vegades en els anuncis de begudes alcoholiques, i si, és cert que normalment estan protagonitzats per homes i, a més a més, exitosos, envoltats de dones maques. Així que sembla que vagin dirigits més a homes que a dones; sembla que diguin als homes que si beuen podran aconseguir a la noia que vulguin, i si ella beu, encara més. Per exemple, aquest anunci:
ResponEliminahttps://www.youtube.com/watch?v=QHHztdFnSvI
Un altre aspecte que també em crida l'atenció es que els anuncis només mostren la part "bona" de l'alcohol, on tot es veu més fàcil, més bonic, les persones es diverteixen i estan contentes amb la seva copa. És evident, que si volen vendre el producte hauran de mostrar la part bonica, pero amb aquestes tàctiques molts cops el que aconsegueixen es que els més joves tinguin curiositat per probar-ho i es creïn falses expectatives que, després, evidentment, no són com en l'anunci i a més a més poden arribar a tenir repercusions molt perjudicials per ells.
Núria Rodriguez Vallés
Publicitat i relacions públiques
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEn relación a tu frase donde dices que muchos anuncios no venden un producto sino emociones, podemos ver un claro ejemplo en los anuncios de cervezas, en los que usan como técnica emocional la relación social. Vemos muy a menudo que el producto se consume en compañía y siempre haciendo referencia a la amistad y el buen ambiente en grupo. Por lo tanto las marcas se encargan de mostrarnos una visión de grupo donde el producto une a las personas.
ResponElimina··Ruben Muñoz