dimarts, 19 de març del 2013

Estrella Damm i publicitat


L’Estrella Damm és una cervesa amb més de 130 anys d’història molt reconeguda i consumida arreu del món, tot i que pren més força al seu territori natiu, Catalunya. Gran part del prestigi d’aquesta marca ve donat per la seva publicitat, que només amb quatre anys  ha aconseguit que els seus anuncis estiuencs s’hagin convertit en tot un clàssic que el públic espera amb curiositat i amb grans expectatives per complir.

L’any 2009 l’Estrella Damm va iniciar aquesta tradició amb el seu primer anunci de la sèrie Mediterràniament rodat a Formentera. L’espot es va convertir en l’indiscutible triomfador de la temporada publicitària de tot l’estiu, prenent com a eslògan “Res mai s’acaba si alguna cosa que t’ho recorda”. El grup Billie the Vision and The Dancers va tenir gran part del mèrit amb la seva cançó Summercat, la qual en va esdevenir la banda sonora. Tant la història, la forma d’explicar-la, com el missatge final van fer que aquest anunci l’Estrella Damm es convertís en un gran èxit.




Amb la intenció de tornar a repetir el triomf del primer anunci, l’any 2010 l’Estrella Damm va apostar per Menorca com a lloc de rodatge. Aquest cop els australians The Triangle van ser els responsables de la part musical amb el seu tema Applejack. Aquest espot, copiant gairebé en tots els sentits l’esquema de l’anunci de l’any anterior, va tornar a convèncer gran part dels espectadors donant resultats molt positius cap a la marca de cervesa, aquest cop  prenent com a lema "De vegades el que busques és tan prop que costa de veure-ho".




L’any 2011 l’Estrella Damm, aprofitant al màxim la mina d’or que havia descobert, es va mantenir fidel al seu format i va presentar un nou espot. Aquest cop l’anunci va ser dirigit per la directora de cinema Isabel Coixet, de la qual en destaquem pel·lícules com Things I Never Told You (1996) o My life without me (2003). Com a novetat quant a l’espot, en lloc de gravar-se a les Illes Balears van decantar-se per un territori de la península: el restaurant El Bulli de Ferran Adrià i la Cala Montjoi. L’eslògan escollit aquest cop va ser “Alguns cops allò normal pot ser extraordinari”.




Per finalitzar amb aquesta campanya, l’any 2012 el lloc escollit per a l’enregistrament de l’anunci d’Estrella Damm va ser la Serra de Tramuntana de Mallorca, un espai natural declarat molt recentment Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. Quant a la música, els escollits van ser el grup suec coneguts com a Lacrosse i la seva cançó You can’t say no forever. Un cop més l’anunci va aconseguir mostrar tota la bellesa de l’entorn i plasmar-la perfectament, captivant així un cop més al públic sota un lema que ha estat dels més exitosos de la campanya: “Quan estimes el que tens, tens tot el que vols”.




Quin paradís del Mediterrani escolliran aquest any? Qui serà el brillant grup de música poc conegut que posarà la melodia i omplirà de vida l’anunci? Com serà la història que explicaran? Aquestes són algunes de les preguntes que ens fem ara mateix, esperant que l’anunci 2013 de l’Estrella Damm marqui l’arribada de l’estiu. Però el triomf d’aquesta gran campanya no es troba únicament en el fet que sigui una idea creativa o transmeti un missatge positiu, de fet, que l’esquema sigui tant repetitiu hauria de causar fatiga a l’espectador i perdre el punt d’originalitat. Personalment opino que l’èxit ve donat per una perfecta coordinació i complementació dels detalls que formen els anuncis: un bon resum d’una història que desperti l’atenció del públic, la transmissió del concepte “estiu”, el missatge de l’espot ben construir i molt simple i una gran elecció dels temes musicals que donen vitalitat a la campanya, els quals han estat un element fonamental.

A més de tot això, l’Estrella Damm ha estat “pionera” d’una altra gran iniciativa, el fet d’acompanyar l’espot publicitari amb un hashtag a la xarxa social Twitter, seguint l’exemple d’altres empreses estrangeres. Aquesta forma de connectar la televisió directament amb l’Internet fa que, amb l’aparició dels Smartphones la campanya publicitària arribi a un públic molt més extens.

La competència, però, ha reaccionat ràpidament enfront aquest gran èxit per part de la marca de cervesa catalana. Altres com la Mahou amb el seu espot “Celebra lo que tienes” o l’anunci de la San Miguel de l’any 2012 (#lacancióndeSanMiguel) han intentat difuminar la imatge de l’Estrella Damm de la ment dels espectadors. Sota el meu punt de vista, han esdevingut intents sense èxit, ja sigui per la falta de personalitat o per l’ús d’un missatge que no ha esdevingut suficientment profund per despertar el mateix interès que la Damm en el públic.

A més d’aquesta campanya publicitària d’estiu, m’agradaria remarcar alguns anuncis més de l’Estrella Damm, que és coneguda també pel fet de ser patrocinadora del Futbol Club Barcelona. Un dels espots que m’agradaria destacar és el de “La feina ben feta” de l’any 2010. En aquest anunci de la marca de cervesa, mitjançant personatges reconeguts i amb cert prestigi social, s’intenten transmetre els valors del club de futbol, fent-ne ús d’un text motivador amb rima i musicalitat. El gran muntatge visual juntament amb el dinamisme de l’anunci i el ritme fan que aquest es doti de gran profunditat i sentiment, fet que culmina quan l’espot conclou amb “i el que facin els altres tan si val, la feina ben feta ni té fronteres ni té rival”, transmeten així amb perfecció tant les emocions com el clar missatge que es vol mostrar.





L’últim anunci que m’agradaria destacar és una campanya que l’Estrella Damm va presentar l’any 2011, també patrocinant el Futbol Club Barcelona. Seguint amb la iniciativa d’unir la publicitat amb la xarxa, l’espot va ser titulat amb un hashtag: #quetenim. Protagonitzat per l’actor català Quim Gutiérrez i pel grup de cantants, també catalans, Els amics de les arts, l’anunci esdevé un homenatge a les “coses nostres, coses bones que tenim aquí”, referint-se al patrimoni de Catalunya.




Com a conclusió voldria establir una relació entre les diferents campanyes esmentades anteriorment. En cadascun dels casos  els productors dels anuncis han aconseguit plasmar les arrels de la marca Estrella Damm fent del patrimoni català i l'estil de vida Mediterrani uns valors molt importants i dels quals es dóna a entendre a l’espectador que cal sentir-se’n orgullós. Podem dir que els anuncis de la Damm tenen el gran poder  de tractar temes als quals la població reacciona de manera més sensible, ja sigui transmeten felicitat, orgull o qualsevol altre sentiment.

Villarrosàs, el seu creador, segueix l'estil del anuncis de Coca-Cola, on es vincula aquesta amb la felicitat amb un resultat molt satisfactori. Així doncs, podem entendre que aconseguint vincular un producte amb una emoció hi ha una probabilitat molt més alta d’èxit en les campanyes publicitàries. En el cas de la marca de cervesa els consumidors no només associen el producte amb l’estiu, sinó que associen també Estrella Damm amb una nacionalitat, la catalana. El fet que es mostrin aspectes o indrets de la nostra terra (com ara el mediterrani, el restaurant del conegut cuiner català Ferran Adrià o el sentiment de ser blaugrana) fan que juntament amb el producte neixi un sentiment nacionalista i d’orgull pel propi territori i els elements que el caracteritzen.

Per finalitzar m’agradaria remarcar també el fet que els anuncis d’Estrella Damm no ens pretenen vendre la cervesa en sí, sinó que va més enllà presentant-nos la seva essència, l’esperit. Podem afirmar doncs que els anuncis d'aquesta marca són un clar exemple del fet que no sempre és necessari fer referència al producte que s'està promocionant per tal de que la seva publicitat sigui efectiva. 

4 comentaris:

  1. Hola Ariadna! Personalment considero que la clau de l'èxit dels últims anuncis d'Estrella Damm es troba amb la interpretació del concepte d'estiu.

    La majoria de persones que veiem els seus anuncis sentim la necessitat de que arribi l'estiu, de sortir de festa, de pendre algo (una cerveseta) en qualsevol terrasseta, ...

    D'aquesta manera Estrella Damm utilitza l'anunci per traslladar-nos a un ambient en el que dessitgem estar a través d'imatges i sensacions.

    Per últim m'agradaria ressaltar la magnífica estratègia utilitzada en els seus anuncis ja que com tu mateixa dius, no fan referència al producte que es vol vendre sinó que ens el presenta a través d'emocions.

    ResponElimina
  2. Hola Ariadna! M’ha semblat molt interessant el teu post. A mi sempre m’han agradat el anuncis d’Estrella Damm. Més que res perquè em permeten per uns minuts evadir-me de la realitat i traslladar-me a l’estiu, a la platja, amb el solet, la calma, rodejat d’amics i passant una bona estona, damunt sempre encerten amb l’elecció de la música. Jo penso, i estic d’acord amb tu, que el que pretenen no és vendre la cervesa, sinó els moments en que l’hem de gaudir, com en els moments dels vídeos, on la cervesa ens ajudarà a combatre la calor. Per aquest motiu enfoquen l’anunci des de l’estiu, perquè és l’època de l’any on més beguda es consumeix.
    Tot i així, aquestos anuncis estan carregats d’estereotips. Només cal veure que tots són prims, aventurers, feliços, festers, enamorats... que és l’estereotip de jove actual que ens estan mostrant per la televisió.
    Però a pesar d’això, a qui no li agradaria estar dins del vaixell amb aquelles aigües tan cristal·lines i una bona cervesa per combatre el calor? Així que l’objectiu de l’anunci, almenys per a mi, l’han complit.

    Raül Monterde

    ResponElimina
  3. Hola Ariadna!

    No podria estar més d’acord amb el teu post, ja que presentes el que intenten transmetre els anuncis del que podria semblar una simple cervesa. Però l’èxit d’Estrella Damm, és que mitjançant aquests anuncis intenten presentar una essència d’estiu i mediterrani, i d’aquesta manera, quan nosaltres veiem un anunci d’Estrella Damm ja la dotem d’aquest sentit o essència que ells mateixos ens han transmès.
    L’èxit de les campanyes publicitàries d’Estrella Damm, es conforma gràcies a aquesta vinculació de l’alegria, felicitat i festa que transmet l’estiu amb un espot publicitari. Ja que si ens hi fixem aquest tipus d’anunci sempre es s’emet per primera vegada, al final de la primavera i per tant, al començament de l’estiu. I mitjançant imatges sugerents, seguides d’un ritme musical, s’expressen aquestes emocions que Estrella Damm, vincula amb l’estiu i la gresca.
    Estrella Damm, com molt bé ja apuntes en el post, ha creat el que és una simple campanya, per convertir-la en un esdeveniment al qual tots estem inquiets per saber com serà, i això és gràcies a aquesta originalitat que utilitzen els anuncis d’Estrella Damm.

    I després Estrella Damm, també ha tingut la capacitat d’aprofitar l’empenta social i publicitària que tenia, per fer anuncis que lloen els aspectes més nostrats de la terra, que passen des d’una simple institució esportiva, fil conductor de l’espot però personalment crec que prescindible, fins els menjars o els artistes més destacats.
    Per tant, podem considerar l’èxit rotund de les campanyes estiuenques d’Estrella Damm, ja que any rere any reben l’acceptació social que totes les campanyes publicitàries necessiten per vendre el seu producte.

    Blai Melgar Anguera - Periodisme

    ResponElimina
  4. Hola Ariadna!

    M'ha agradat molt el teu post, a mi m'encanten els anuncis d'Estrella Damm, hem transporten al estiu, al descans, a la desconnexió... I amb la música la han clavada, t'acaba de donar aquella felicitat, jo a vegades quan necessito aquesta desconnexió escolto la música i la relaciono amb tot alló que et transmet l'anunci. A més els eslògans també em semblen tot un èxit. A més a més, com que l'anunci es llança per Sant Joan, es just quan comença l'estiu i per tant es quan més ganes tens de ser el noi de l'anunci.

    També parlar dels altres dos anuncis, com a gran culer i gran català, aquells anuncis (sobretot el de #quetenim)m'han arribat a impactar de manera molt forta, amb les emocions que transmet, m'han fet sentir orgullós i afortunat i fins i tot m'han fet plorar.

    Tot i que sigui una marca de cervesa i teoricament intenti que en comprem, el seu objectiu es arribar a l'espectador a través de les emocions, i per tant objectiu conseguit.

    Per acabar, dir que els anuncis como a patrocinador del Barça també són anuals, al igual que els anuncis d'estiu, a continuació deixo dos d'ells, el primer es el de 2012 seguint l'estil dels de la feina ben feta i el de #quetenim i el segon és un especial pel Gamper de 2004 que a mi em fa molta gràcia:

    http://www.youtube.com/watch?v=9BCLedWBELQ

    http://www.youtube.com/watch?v=NPbl-kdxnYE

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.