Ja fa uns quants dies que vam
tractar a classe les pel·lícules d'avantguardes. En aquesta entrada
he volgut fer un comentari sobre el film “Un
chien andalou”,
escrit per Luis Buñuel i Salvador Dalí, que forma part d'aquest
mateix corrent. Abans, però, és convenient refrescar la memòria
fent una petita introducció del cimena avantguardista, així com del
moviment surrealista a partir del qual s'han traçat les principals
línies d'aquesta pel·lícula.
Salvador Dalí i Luis Buñuel |
Per remontar-nos als inicis del
cinema avantguardista, ens hem de situar a principis del segle XX,
concretament entre finals de la dècada dels anys 10 i començaments
de la dècada dels anys 30, període en el qual han sorgit
la major part de produccions avantguardistes. En aquest sentit, hi ha
una vinculació entre cinema i avantguardes atès que hi ha un rebuig
cap a les estructures de producció, disbribució i exhibició, així
com també cap a les convencions i principis de la narrativa clàssica
(introducció, desenvolupament i desenllaç). A més, cal destcar la
identicifació del director amb l'artista ja que és quelcom
rellevant. Tanmateix, un aspecte clau que es plasma molt bé en el
cinema d'avantguardes és l'exploració i la reflexió que es veu
reflectida als films. Això també s'aconsegueix amb l'estreta
relació que s'estableix amb altres modalitats d'art com la pintura i
la música.
A partit del que hem dit, veient que
el cinema d'avantguardes és una forma innovadora d'aportar nous
films cinematogràfics, aquests es poden agrupar en diverses
corrents, entre les quals destaquen el futurisme, el dadaïsme,
l'expressionisme, el cinema soviètic i el surrealisme. La pel·lícula
que comentarem a continuació forma part d'aquest últim corrent que
acabem d'esmentar.
Escena impactant del curtmetratge "Un chien andalou" |
El cinema surrealista és un cinema
que inclou allò real i allò meravellós en el mateix espai. La
temàtica dels films surrealistes gira entorn la bogeria, els somnis,
l'erotisme, els impulsos irracionals, les paradoxes... Així, doncs,
es pot entendre que els guions siguin fruit de l'automatisme i
l'espontaneïtat. En aquest tipus de films també apareix la idea de
collage, en què durant el transcurs de la projecció les escenes no
responen a una lògica, i se'n presenta una d'estranya juntament amb
una altra que pugui tenir un sentit lògic.
Així, doncs,
“Un chien andalou”,
en català “Un
gos andalús” (1929), és una pel·lícula avantguardista
emmarcada dintre del moviment surrealista escrita per Luis Buñuel i
Salvador Dalí que es basa en l'associació d'idees reals o
imaginàries relacionades amb aspectes surrealistes que es fonamenten
mitjançant el subconscient. D'aquesta manera és lògic que la
pel·lícula es basi en una successió d'escenes que tinguin un
lligam directe o no, però que no presentin un fil conductor evident.
Això també es produeix atès que la realització del guió s'ha dut
a terme de manera espontània.
Pel que fa a l'aspecte temporal, hem
de destacar l'escassa durada del film ja que es tracta d'un
curtmetratge d'un quart d'hora de durada. Fixant-nos en els
personatges, com que la durada del film és bastant reuida, n'hi ha
més aviat pocs. Ja entrant en aspectes estètics i estilístics, cal
posar èmfasi en què la pel·lícula és en blanc i negre i és muda
amb música de fons afegida als anys 60. Per aquest motiu, només
podem interpretar el film a través de les escenes que van
apareixent, és a dir, amb el que podem veure i no pas sentir. Hi ha
una diversitat de plans prou evident, i els motius emmarcats tenen
lloc al carrer, a un pis i al bosc. Com ja s'ha esmentat
anteriorment, la pel·lícula es basa en una successió d'idees sense
sentit, per tant, si ens pregunten què explica el film, acostuma a ser
complicat explicar una trama, atès que és difícil establir un
vincle entre les diferents escenes que apareixen. Tanmateix, si que podem
identificar-hi elements surrealistes, com quan surten formigues de
la mà d'un home, o quan aquest mateix arrossega part de la paret amb
uns frares o capellans entre les cordes. Un moment molt impactant del
film és quan amb una fulla d'afeitar talla l'ull de la dona que surt
en escena. També apareix el desig sexual i una certa violència,
quan en un moment de la pel·lícula l'home es vol acostar a la dona
i, amb això, se la imagina nua. D'aquesta manera, podem veure que hi
ha molts símbols que poden fer referència al sexe, a la religió, la mort
fins i tot a una certa crítica d'institucionalització de l'amor i
que tenen a veure amb una vessant irracional. Per això, tenint en
compte que és un curtmetratge que gira entorn la irracionalitat, es
pot interpretar des de diferents perspectives, atribuint significats
diversos a moments o coses que apareixen durant el transcurs del
film.
A l'hora establir-ne alguna connexió
amb alguna peça audiovisual més contemporània als nostres temps,
hem d'esmentar el tractament de l'absurd que hi ha en aquesta
pel·lícula. En aquest sentit, podem vincular-lo a l'actualitat amb
videoclips de la cantant Lady Gaga. Gran part de la fama de la
cantant estatunidenca es pot atribuir al seu comportament absurd.
Utilitza vestits estrambòtics des d'un vestit de bombolla fins a un
vestit de carn crua, Lady Gaga fa servir qualsevol cosa per expressar el
seu estat d'ànim artístic. Tot i que es comporta de maneres que són
considerades un absurd, la seva música segueix les regles de la
tarifa pop tradicional. Això s'ha traduït en un gran èxit, amb
l'últim àlbum de Gaga, Born This Way.
Per concloure, hem de dir que dintre del cinema d'avantguardes, i en concret, "Un chien andaou", ha estat un referent per produccions audiovisuals més actuals gràcies al seu surrealisme i el seu estil trencador de les convencions clàssiques. Aquesta és, doncs, una altra forma d'apropar-se a l'espectador a partir de l'experimentació i l'absurd, sense la necessitat d'explicar una història ni deixar palés un argument clar, sinó donant importància a temes del subconscient, els quals es poden interpretar de moltes maneres.
Joan López i Soler
1r Grau en Periodisme
Lady Gaga amb un vestit de carn crua |
Joan López i Soler
1r Grau en Periodisme
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.