dimarts, 26 de març del 2013

Crisi + Publicitat = X




Des de sempre, la publicitat ha tingut el principal objectiu d'oferir impactes audiovisuals per tal de vendre un producte, un servei, o una recomanació. Són molts els professionals del camp audiovisual els quals treballen amb tècniques i formes que cridin la nostre atenció, i que per tant, faciliti la memorització dels productes que ensenyen. La publicitat, moltes vegades (per no dir sempre), molesta, ens persegueix, ens atabala, ens fa cantar les seves cançons, i sí, ens fa modificar les nostres formes de vida i la nostre cultura. Podríem catalogar-la com a un gran monstre modificador de la nostre societat? Una arma per transmetre conductes, cultures i valors? Una forma de veure'ns reflectits en la gran pantalla? Un Big Brother (com en el famós llibre 1984) que ens controla i ens manipula? No ho sabrem mai del cert. El que si podem afirmar, és que la publicitat està aquí, ha viscut, ha sobreviscut i batallarà per a quedar-se (Veni, Vidi, Vici). Però, podríem considerar la publicitat com un intent d'acostament de les grans marques cap als seus consumidors i la societat? Podria ser un reflex del moment social i econòmic que vivim?

Si posem la mirada enrere, veurem que el material audiovisual que teníem cap als anys 80, estava molt recarregat de pessimisme. Coincidint amb la fi del moviment hippie, la societat estava vivint un moment de canvi. Manifestacions, primaveres, reivindicacions dels drets de les persones, demandes de canvis en el món laboral, social... la societat estava malament. Els milers d'artistes i directors cinematogràfics, van entrar dintre el "bucle" del pessimisme i creien que tot estava fet, tot estava inventat. Què es podia fer per tal d'intentar ser creatiu i innovador? Només s'hi podia veure una única solució i una via lliure per sortir del pas: reinventar, agafar tot el que estava creat, i tornar-ho a treure al mercat però amb modificacions que es poguessin ironitzar el que ja s'havia fet. O com el moviment del streampunk, que posaven la mirada enrere i tornaven a agafar la nostàlgia de poder imaginar objectes i elements que es podrien inventar. El fet és que la societat estava en decadència. Ens trobarem en un període igual? Estarem vivint una Segona Postmodernitat

D'ençà l’inici de la crisi econòmica que ens afecta des del 2008, la nostra societat ha entrat en un període de decadència, mal estar i pessimisme. Cada vegada són més les persones que creuen que hem de viure el dia a dia, sense pensar en un futur: hi haurà futur? Que en serà de nosaltres en els pròxims anys? On estarem? La veritat és que moltes respostes sobre el nostre camí i el nostre destí, segueixen obertes, expectants a trobar una resposta. Cada vegada són més les persones que es troben en la situació de desocupació laboral, i per trist que soni, cada vegada hi ha més desocupació. Tot això fa que la societat en general, entri en una espècie de bucle de pessimisme i d'alteració de la seva conducta i del seu estat psicològic. La gent se sent sola, sense ningú amb qui confia ni recolzar-se. Tots sabem del cert que, un dels nostres objectius en aquesta vida és el fet de tenir una ocupació laboral, d'aquesta forma, ens sentim realitzats i útils en la societat (m'agradaria dir que, aquest "fenomen" ja el vaig "criticar" amb el meu Treball de Recerca). Però malauradament, totes les persones que actualment no en tenen, es senten inútils i "poc servibles" en la societat. Cada vegada són moltes les persones que, per molts estudis universitaris que tinguin, ajuden (i dic ajuden amb un toc irònic), a créixer i augmentar les taxes d'atur del nostre país. Dia rere dia, són més els casos de violència i morts que els mitjans de comunicació intenten amagar amb altres notícies per tal de desviar l'atenció de l'opinió pública. Crec que, ara mateix, podríem recolzar, afirmar i canviar, allò que sempre hem sentit: Els diners no fan la felicitat; per un: Els diners fan la felicitat. Actualment, si realitzéssim un estudi sobre el grau de felicitat de la població, els números estarien en negatiu i amb unes taxes elevadíssimes de no-felicitat. En definitiva, ens sentim sols.

La publicitat, sempre ha sigut un reflex sobre l'estat de la societat: quant l'economia global anava en augment, els mitjans de comunicació eren una batalla campal entre la competència de preus i de productes. Molts impactes publicitaris intentaven fer que el públic consumidor d'una determinada marca, es canviés i comencés a consumir productes de la competència. El fet és que tothom estava amb un bon estat anímic, i per tant, els publicistes i comunicadors, no s'havien de preocupar pas pel que la societat pogués pensar ni sentir. S'havia de vendre, consumir i produir; s'havia de cridar l'atenció del públic amb espots i impactes publicitaris de gran format i amb una gran despesa econòmica darrere de cada campanya. El cert és que, actualment cada un dels impactes publicitaris que rebem pels nostres sentits, ha canviat de rol. La societat no es troba en un estat anímic alegre (sempre hi poden haver excepcions, està clar), sinó que la situació actual és molt preocupant. La gent se sent sola, i necessita sentir el recolzament d'algú altre el qual li digui: "Ei, tot i que et recordem i volem que consumeixis els nostres productes, estem amb tu".

Ara per ara, i la meva opinió és que, la batalla campal que abans deia que feia sis anys podíem veure en els impactes publicitaris, ha desaparegut per complet. No vull donar a entendre que actualment estiguem exemptes de veure una certa competència entre les diferents marques, sinó que vull fer especial referència al fet que, el caire competitiu de la publicitat ha estat atenuat per tal d'oferir el seu costat més càlid i fer-se més proper al ciutadà afectat per la crisi. Per tant, abans podíem veure en alguns espots publicitaris algunes vides "elitistes" (gent amb una certa classe social), per passar a veure escenes d'una vida quotidiana on un dels punts més importants a transmetre és que per molta crisi que hi pugui haver, hem de seguir cuidant dels nostres.
Un exemple d'això, seria l'espot publicitari que va realitzar aquest mateix any la marca de llet: Central Lechera Asturiana, creat per l'agència publicitària Bassat Ogilvy.  


                                            Espot Central Lechera Asturiana Febrer 2013 

Tal i com es pot veure, el missatge d'esperança el qual es crea, és l'element central d'aquest espot. Tot i les penúries que estigui passant aquest país, s'ha d'apostar pels joves i els nens (en aquest cas). Un missatge en el qual s'apel·la als sentiments i a les emocions, per demanar que els nens intentin créixer feliços. Tot i així, si es llegeix entre línies el missatge publicitari, veure'm clarament que "es demana" que la llet per excel·lència, per preservar i aconseguir la felicitat en cada casa, és la llet de la marca Central Lechera Asturiana

Però, aquest intent d'acostament a la societat, no només es pot veure en aquest espot; sinó que aquests mateixos missatges els quals estic fent referència, s'estan tornant l'element central en cada un dels espots publicitaris. Un altre bon exemple d'això, seria l'espot que va fer la fundació Once pels seus 75 anys (que també ha sigut creat per l'agència publicitària Bassat Ogilvy). La Fundación Once, des de sempre ha apostat molt fort per intentar construir la igualtat sense importar el fet de tenir una discapacitat que redueixi les capacitat psíquiques d'una persona. Tot i així, i tal i com diu en un determinat moment de l'espot, hem d'aconseguir tenir il·lusió i energia en tot moment per sortir endavant. Repeteixo, que s'aposta molt fort per aquest col·lectiu (i que des del meu punt de vista, si ho portem a la situació social i econòmica actual, és un dels més afectats per la crisi), tot i així, per tal d'esborrar els estereotips que creem nosaltres mateixos, l'espot no deixa de fer referència a la societat en general. 

                                                
                                               Espot Fundación Once Desembre 2012

Per tant, i per tancar aquesta reflexió, m'agradaria establir un debat i que deixéssiu les vostres opinions respecte la meva. Vull deixar constància que en tot moment, aquesta reflexió és pròpia i que per tant, és totalment discutible. 

Encetava aquesta entrada remarcant els objectius comercials de la publicitat des dels seus inicis. Grans empreses i marques, inverteixen en publicitat per a donar a conèixer els seus productes, i d'aquesta manera, aconseguir molts més clients. Any rere any, les aportacions audiovisuals que s'han fet en el camp publicitari, han anat augmentant, aconseguint que cada espot cridés molt més l'atenció, i que per tant, d'aquesta forma, s'aconseguís "memoritzar" d'una forma més fàcil. Des del meu punt de vista, la publicitat ha anat evolucionant i s'ha anat acostant (cada cop més) cap a la població. Per sort (o per desgràcia), és la primera crisi econòmica que visc, i per tant, la meva reflexió pot ser nul·la. Però d'ençà l'any que vaig decidir estudiar Publicitat i Relacions Públiques, poc a poc, m'he anat fixant molt més en els anuncis publicitaris, i he aconseguit veure'ls des d'una altre òptica. Al meu entendre, la publicitat, sempre ha hagut de recrear escenes que fossin properes al públic al qual es vol dirigir. D'aquesta manera, si s'està anunciant un producte encarat cap a un públic "adinerat" les imatges i el fraiming que se'ns mostrarà, seran pròpies de la "categoria" que se li vol oferir al producte. Tot i així, d'ençà que vam entrar en aquest període de crisi global, la publicitat ha deixat d'oferir-nos grans imatges on es podien veure famílies en bona posició econòmica, per tal d'oferir-ne amb famílies humils i que d'alguna forma, estan afectades per la crisi. És obvi, que si portem aquesta reflexió al mercat dels perfums i altres productes més cars, les imatges que hi podrem veure seran les de sempre: situacions elitistes i d'alt standing. Tot i així, les marques que han sigut sempre més familiars, han canviat totalment el seu rol, i estan començant a oferir escenes per potenciar l'esperança i l'esperit que ha de seguir viu tot i estar en temps de crisis. Cal dir que, darrere d'aquest missatge positiu, també hi juga un terreny important el fet de remarcar la idea de què tot i la situació aquella marca sempre estarà allà. 

Des del meu punt de vista, tal i com passava en l'era de la postmodernitat que a l’inici d'aquesta reflexió esmentava, crec que ens estem trobant en una situació igual, si més no, semblant. Tot està inventat, i com aquell qui diu, tot està fet. Què hem de fer per cridar l'atenció? Tal i com ens cantava Bob Dylan: "Els temps canvien", però sincerament, crec que el nostre temps canvia i cap a pitjor. No vull entrar en una discussió política ni social, però al parlar de comunicació, és inevitable parlar d'aquests dos termes. Tot i així, crec que estem revivint el mateix context, i que per tant, el millor que es pot fer es recrear, i aprofitar qualsevol cosa i element per tirar endavant.

Així doncs, creieu que el món publicitari s'està transformant i està aconseguint fusionar el caire tradicional de la publicitat juntament amb el context social? O bàsicament és una altra tècnica de màrqueting per tal d'aconseguir més consumidors? Creieu que és possible aquesta fusió del caire comercial amb el context social, o bàsicament s'està apel·lant als sentiments i les emocions de les persones per tal d'aconseguir el seu objectiu? Podríem parlar d'una nova tècnica de màrqueting?

Gràcies pel vostre temps!
Marc Fàbregas Roselló - Grau en Publicitat i Relacions Públiques

10 comentaris:

  1. Primer que tot dir-te que has fet una molt bona reflexió, sobre la publicitat en aquest context actual de crisi. Però, no obstant he dir-te que no coincideixo quan dius que la publicitat ens fa canviar la manera de viure la vida o inclús la cultura, sinó que simplement actua com una mena d'espill de la societat en que abans de llençar un spot publicitari, les propies empreses o les agències publicitàries estudia el mercat, a qui ha d'anar dirigit, com pensar la societat per tal de sentir-se propers als consumidors i no pareixer una cosa estranya i irreal, d'aquesta manera en fan dels elements cuotidiants i diaris de la nostra vida i a més ho afirmes tu mateix afirmes a la primera frase del quart paràgraf. En quant a la qüestió que presentes sobre si estem vivint una segona postmodernitat, jo opino que no, que o bé ens trobem en la propia postmodernitat o inclús estem en un nou corrent que encara no s'ha defenit i que te amb compte el gran avenç de les TIC.Tampoc coincideixo quan dius que tot està inventat i que ens hem estancat en el que es propi del postmodernisme que s'ha de reciclar el contingut, i en que tot esta inventat crec que es tot el contrari que gràcies a les innovacions en les TIC estem per dir-ho d'alguna manera contínuament innovant i que lo "reciclat" aborreix. Finalment en quan al deba que has obert al final, crec que és una mica de tot la publicitat està utilitzant la "demagògia" com a eina de màrqueting, però al mateix temps crec, no tinc perquè tindre raó amb el que dic, però crec que també ho fan per crear optimisme i incentivar a la gent a tirar endavant. Així doncs, acabo dien-te que tot i que no coincideixo amb alguns punts en concret he de dir-te que has fet una bona contextualització i els exemples que has posat han sigut molt acertats per expressar el teu argument. Una abraçada i que vagi bé.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Totalment cert, potser la publicitat no és la millor arma en els nostres mitjans de comunicació per adjudicar-li el sinònim de modificadora de pautes, però d'alguna forma o altre els anuncis que veiem sí que alguns (per no dir la majoria), transmeten certes pautes i modes de vida diferents. Òbviament, no vull dir que aquest canvi de cultura ni de conducta sigui a una escala global (malament anirem la veritat), però per poc que ens n'adonem, la publicitat arriba al nostre cervell d'una forma increïble, modificant la nostra forma de ser, i per tant, la conducta (de ben segur que a l'estiu, t'has trobat a la vora del mar, i has pensat "ara em pendria una Estrella", i no pas "una cervesa").
      Pel que fa al tema de la Segona Postmodernitat (i com he contestat al post global), crec que sí que l'estem vivint, pel simple fet que tots els treballs es troben realitzats sobre una mateixa pauta. Des del meu punt de vista això és més fàcil veure-ho en pel·lícules o música, però per desgràcia (desgràcia des del meu punt de vista), la publicitat i tots els treballs audiovisuals estan passant pel mateix camí. Et diré més, pel meu TdR vaig mirar diferents espots, i em vaig aventurar a mirar espots provinents de la Gran Bretanya, i EUA, i la veritat és que en els seus es nota una gran diferència en les pautes per a crear-los: gran varietat de plans, diferents esquemes, fugen dels estereotips, etc. Potser és un problema en àmbit estatal.... I sí, potser aquesta segona postmodernitat, està començant a acabar gràcies a les TIC, però crec que encara queda molt per dir que ens trobem dins d'un altre període totalment nou.

      Elimina
  2. Desde un punto de vista objetivo tengo que decir que es una entrada bastante elaborada, felicidades Marc! Pero creo que si te vas a adentrar en el mundo de la publicidad no se puede entrar en el juego conspiranoico que propones. Es verdad que la publicididad transmite unos ideales y recreaciones adaptadas al producto a vender, y que en la sociedad puede generar infelicidad. Pero el mundo de la publicidad está destinado a vender un producto, y para ello se necesita transmitir esa necesidad al espectador, es su función. Sin eso no existiría. Por lo tanto creo que siempre hay una competencia bestial entre toda empresa y sus productos. Solo que se adaptan a los nuevos tiempos para situar el producto más cerca del comprador. Respecto a lo que tú dices, que se opta por una visión más materialista y cariñosa, tengo que eso es una estrategia de marketing y de competencia para darle la impresión al espectador de que esa empresa es la que más entiende sus preocupaciones. Ese lado cálido que mencionas no es más que otro tipo de competencia.
    Por último decir que decir que todo va a ir peor para alguien que va a vender el futuro me parece un poco retrogrado. Y aquí está exactamente la diferencia con la posmodernidad que mencionas. Y es que no es verdad que tiene unas características similares. Ya que la sociedad actual quiere afrontar, solucionar y plantarle cara a los momentos difíciles, mientras que lo posmoderno lo huye. Y precisamente estas ganas de saber que se ha hecho mal, esta combatividad hacía lo antisocial y el movimiento reivindicativo que está surgiendo es lo que no nos hará caer en un mundo peor, si no mejor. El pesimismo y el conformismo ante estos temas hace que nos dirijamos a un mundo peor. La publicidad no hace evolucionar a la sociedad, es la sociedad la que hace evolucionar a la publicidad. No estamos igual que hace 30 años, como bien has dicho, Bob Dylan decía "the times are changing" y esa frase nunca perderá su veracidad, porque el ser humano siempre está destinado a ir a algún punto, y un poco de confianza en los sectores que conforman nuestra sociedad no iria nada mal.
    Todo esto son valoraciones subjetivas de mi puño y letra, espero que el debate no te siente mal. Un abrazo Marc! Felicidades por la entrada, aun que no esté deacuerdo en todo!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Intentare no tocar temas políticos, pero la situación actual, y nos guste o no, va de mal en peor. Si que es cierto, que hay días que para muchas famílias parece que hay una luz de esperanza para poner fin a los problemas. Por ejemplo, en cierto artículo (no recuerdo el nombre), se hablava sobre una possible segunda Generación Sacrificada, es decir, los sueños, las ganas y la emprendoria se ve rota por la situación actual. No crees que de alguna forma u otra la gente se encuentra sola? Pues desde mi punto de vista, sí, por eso, la Publicidad (y sí, como arma de marqueting) intenta acercarse al público más perjudicado por la crisi, y de esta forma decirles que no estan solo y que no dejen de apostar por los sueños a pesar de la situación. De este modo, y mediante el posible acercamiento del gran "monstruo" que es la publicidad hacia la sociedad, puede ayudar a cambiar nuestro punto de vista, y verla de una forma positiva.

      Elimina
  3. Enhorabona per les teves reflexions, en alguns aspectes et puc dir que estic molt d'acord.
    En primer lloc m'agradaria dir-te que no comparteixo en absolut el que dius al principi de que canvia la manera de viure, la cultura... si, pot influenciar, d'acord, però penso que la manera de viure de les persones, la seva cultura i totes les coses que dius no depenen de la publicitat.
    En segon lloc tampoc estic tant d'acord en el que dius de que la publicitat ha anat canviant per fer-se més propera a la gent, això és una simple estratègia de màrqueting, no podem pretendre que amb la crisis econòmica que s'està visquent, i la gran quantitat de persones que en aquests moments no tenen recursos, els publicistes es dediquin a fer anuncis representant a persones de classe alta. Tot i això tampoc penso que es presentin els anuncis d'una forma més pessimista, si no més bé tot el contrari, es presenten com una cosa optimsita, com si la gent que tingués el producte que anuncien fos més feliç perquè té aquell producte.
    Finalment m'agradaria expressar el meu desacord en una part del comentari del David, en la que diu que la societat actual vol afrontar i plantar cara als problemes. No dic que algunes persones ho vulguin fer, però la gran majoria de la gent vol evadir-se dels problemes i deixar que passin i ho arreglin els altres, prova d'això és la gran quantitat d'abstencions que hi ha a les eleccions, per exemple. No crec que hi hagi tants moviments socials com diu el David, per la situació que estem vivint, en una altra època aquesta situació hauria acabat en guerra, o en un gran canvi, i de moment aquí no s'estan produint grans canvis ni res, i amb això no vull dir que no hi hagi moviments socials, que si que n'hi ha, i que la gent no s'esforci per intentar fer canviar les coses, però s'ha de dir que totes aquestes persones són una minoria.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquestes persones, seran sempre una minoria sempre i quant els mitjans de comunicació deixin de banda les polítiques que tenen amb els diferents partits polítics i comencin a ser Imparcials (encara que moltes cadenes de televisió, pressumeixen dient que són imparcials: Estic deleitós per veure una notícia força extens sobre l'Espanyol a TV3).
      Per contrapartida, defenso l'opinió de què sí la publicitat transmet moltes conductes i valors, i fins i tot m'atreveixo a dir que les conductes que en s'hi veuen és un clar reflex de la societat actual. Els anuncis de colònies (per exemple), marquen molt en la transmissió de conductes i valors, ja que mostren (gairebé tots) un amor idílic, i romàntic.

      Elimina
  4. Primerament, agrair-vos el fet que hagiu contestat al meu post! :)
    En segon lloc, respondre tots els vostres comentaris de forma global, ja que tots esteu desacord amb els mateixos temes. Defenso (i seguiré defensant) que des del meu punt de vista, sí que estem visquint una segona postmodernita; ja que considero que molts dels creatius, músics, artistes, directors, i tots els representants del camp artístic (tant audiovisual, com "auditiu" i visual), reiventen tot allò que en el seu moment ja va ser creat. D'alguna forma, veuen que una certa forma de representar i plasmar el seu pensament, ha funcionat i per tant, el que fan es agafar l'esquema i modificar-lo amb el seu treball. Un exemple molt pràctic seria el fet de què, moltes cançons actuals es basen en melodies i/o acords de cançons dels anys 80 que en seu moment ja van triomfar. El mateix passa amb la publicitat. Des del meu punt de vista, els espots publicitaris segueixen un cert esquema per a vendre: Perquè en ple segle XXI, seguim amb els patrons establerts de què si hem de vendre un producte destinat als homes seguim utilitzant la dona com a "arma" per a cridar l'atenció? Simplement perquè ara per ara, ens trobem en un món capitalista, i el major interès del ésser humà és: crear, divulgar i enriquir-se de forma immediata. Sí que "antigament", hi havien alguns directors o artistes que creaven coses noves trencant amb el que s'estava acostumat a veure, però clar, els ingressos econòmics no arribaven de forma immediata, sinó que tardaven anys en guanyar-se un lloc en el món que es movien. Per tant, i com a conclusió personal, seguim vivint en una era de postmodernitat, ja que l'únic que fem es agafar allò creat i introduir-hi el nostre producte, i com que allò que ja està creat ja ha triomfat, tindrem l'èxit assegurat. Sí que tal i com diu en Kamel, les TIC han ajudat molt a trencar aquesta "era"; però des del meu punt de vista, són quatre persones els que s'han atrevit a deixar de banda els esquemes creats i que funcionen, per a crear els seus nous esquemes. Què passa amb Michel Gondry (director de videoclips, i pel·lícules, que trenquen de forma total els esquemes)? SImplement que s'ha atrevit a trencar-ho tot i donar un punt de vista diferent als videoclips i al món cinematogràfic. Però, quantes vegades hem escoltat el nom de Michel Gondry en els mitjans? Quantes vegades hem escoltat el nom de Steven Spielberg?
    Actualment, sí que hi ha una gran competència de mercat, i això es veu reflectit en la publicitat. Què seria de la publicitat sense aquesta competència?! Però, ara per ara, la publicitat està perdent més el desig de lluitar entre grans marques, per mimar, cuidar i estimar el seu client de sempre. Un exemple del fet de què sí que segueix existint la competència, és que els caires i les idees que està transmeten la publicitat en temps de crisi, és des d'un punt de vista molt emotiu. Ara per ara, són molts els espots publicitaris que giren al voltant del creixement d'adolescents en èpoques de crisi, i cada vegada els espots en general, estan tirant per aquest camp. Sí, és una tècnica de màrqueting en tota llei: apel·lar les emocions del consumidor, i no pas el raonament. Tot i així, l'adjectiu de pesimisme social, és molt present (com si es tractes d'un missatge subliminal), ja que d'alguna forma els espots llencen la idea de què malgrat el pesimisme que hi ha, les ganes de viure i de tirar endavant han de seguir constants en les nostres vides.

    ResponElimina
  5. Abans de res felicitar-te pel post tant per la forma com l'has fet com pel tema del què parles, totalment actual i d'interès. Ara m'agradaria donar-te la meva opinió tot contestant a les preguntes amb les quals has acabat per obrir debat.
    Jo també crec que les marques volen arribar al consumidor i que per tant, és inevitable haver d'adaptar el context en el qual es facin els anuncis perquè no són tant monstres com diu la gent de manera vulgar quan canvia indignada de canal quan tallen les emissions per deixar uns minuts a la publicitat. Però alhora no són cap sants ni la mare de Déu de l'ajuda i amb això vull dir que si bé tenen la seva part de sentiment i empatia amb el consumidor que pateix la crisi també ho utilitzen com a tècnica de màrqueting ja què és la millor manera (fins i tot podríam dir que de les úniques) que tenen per arribar-hi i és molt fàcil fer anuncis de productes més casolans tocant els sentiments i posant infants perquè per ells els pares de les famílies (qui normalment realitza la compra) ho dóna tot i per tant és deixa convèncer per aquell anunci tant tendre buscant que els seus fills siguin igual de feliços. Si més no, a mi personalment m'agraden més els anuncis que mostren una situació més propera a mi, com per exemple l'avi i la casa de pagès del fuet Casa Terradellas, que no pas una situació irreal en la societat que ens està tocant viure.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Totalment cert i conforme amb el teu punt de vista! I he de confessar que tot i que no hagi "citat" l'espot de Casa Tarradellas, per a mi també és un dels que més remarca tot el meu punt de vista (deixant de banda tots els records que em van venir la primera vegada que el vaig veure!). És més, admiro molt més aquest espot, ja que van ser dels primers els quals es van atrevir a començar a parlar dels records i l'ambient càlid i familiar, tot conjugant-ho amb el missatge d'esperança que s'hi podia veure (i més admirable és, que es llençessin a la piscina amb un espot d'una durada tant i tant llarga, 3 minuts, només per a vendre pizzes; quan realment estavem acostumats a què els espots d'aquests productes fossin d'un minut o menys). Cal dir que el van llençar l'any 2011, quan els problemes de la crisi començaven a agreujar-se.

      Elimina
  6. Hola nois/es, Marc, felicitar-vos per l'enriquidor debat generat que m'ha animat a comentar. Sense dubte queda clar que la publicitat és quelcom que ens afecta, influeix, reflexa, canvia, uneix, enriqueix... És creadora de framings i estereotips, pot unir periodisme, investigació, psicologia, sociologia, etc.. Per tant, estem davant d'una de les activitats humanes més complexes i amb més repercussió a llarg i curt termini, no considero que la publicitat per si sola canvii el món però si que hi posa el seu granet o grapat de sorra.

    Per suposat que la publicitat canvia i evoluciona al mateix ritme que ho fa la societat ja que és un dels seus millors reflexes, d'aquí 500 anys una de les millors maneres que tindran d'entendre com érem serà estudiant els anuncis, perquè la publicitat ens analitza i estudia per fer-nos els anuncis a mida, a imatge i versemblança nostra, per treure com deia Freud el nostre jo i superjò, l'ego i l'alter-ego. Els publicistes busquen notorietat i persistència i per fer-ho apelen als nostres sentiments, perquè només recordem allò que ens ha creat un sentiment. La millor manera d'arribar-nos tant a dins és apelar aquells detalls cotidinas i familiars que ens uneixen en societat i ens creen sentiment de pertinença, de que no estem sols al món i de que tots actuem de la mateixa manera i busquem els mateixos objectius. La publicitat treu el millor de nosaltres i també el pitjor perquè, com he dit, poques professions com la de publicista requereix tant de conèixer la societat. Per això, i per estar tant lligada i propera a tots nosaltres, la publicitat es reinventa cada dia i en cada nova situació social, política i econòmica. La publicitat viu de la creativitat i si recordem psicologia, la creativitat és la capacitat de trobar noves solucions als mateixos problemes.

    Mo m'atreviria a preveure si la postmodernitat està arribant als seus últims dies, però si està clar que el segle de la informació i la comunicació està canviant les regles del joc. Si això li sumem el moment que vivim de "crisis" que per alguns serà un moment de pessimisme però per exemple per als xinesos la paraula "crisis" significa "perill + oportunitat" estarem d'acord en que com diu la campanya de Mercedes "algo está pasando", o almenys això m'agrada pensar, que el món i la publicitat canvien cada dia a cada hora cap a un futur, millor?. Penso que no pot ser al contrari, dieu-me optimista.


    Salut!

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.