divendres, 1 de març del 2013

COCA-COLA I LES SEVES TÈCNIQUES PUBLICITÀRIES



COCA-COLA I LES SEVES TÈCNIQUES PUBLICITÀRIES
La publicitat és una tècnica de promocions, l’objectiu de la qual és informar al públic sobre l’existència de béns o serveis a través de mitjans de comunicació. A més fa ús de nombroses disciplines com la psicologia o la sociologia, entre d’altres. Molta gent es pregunta perquè Coca-Cola fa publicitat sent un producte que no la necessita per ser altament consumit. Està tan assumit per la societat i tan implantat que no necessita valer-se de la publicitat perquè la gent el consumeixi. Però, tot i que sigui molt reconegut, necessita publicitat ja que, si deixés de fer-se, la competència remuntaria les seves vendes. La gent, inconscientment, consumeix molt gràcies a la publicitat.


Tots coneixem els anuncis de Coca-Cola, la capacitat que tenen per atreure la nostra atenció d’una manera brillant. Creen anuncis a partir d’idees tan bàsiques que fins i tot semblen absurdes, però finalment aconsegueixen generar un gran moviment entre el públic. Això és resultat d’una tècnica utilitzada per molts anunciants, que és la d’actuar sobre els espectadors mitjançant els sentiments amb la finalitat d’assolir el seu gran objectiu: implantar l’eslògan “Coca-Cola dóna la felicitat”. Per observar això ens podem centrar en tres exemples molt diferents. El primer basat en un sentiment d’eufòria constant gràcies a aquesta beguda. És un anunci animat i surrealista, ja que inclou quelcom real i quelcom meravellós en un mateix espai. Els personatges que apareixen en aquest anunci comparteixen la vida real, amb les accions que això comporta (beure, caminar, parlar...) amb allò imaginari, com per exemple crear una explosió mundial a partir d’una beguda. A més, la temàtica es basa en un somni, fins i tot es podria relacionar amb la bogeria. El segon, en canvi, fa referència a un punt de vista totalment oposat. Des d’una òptica realista i amb un atac directe al nostre sentimentalisme, es mostren unes imatges dolces i entranyables amb la finalitat de generar un sentiment d’alegria barrejat amb una profunda tristesa. El tercer exemple és un anunci que resulta còmic per a l’espectador, però és fruit d’una de les accions més realitzades en la vida quotidiana. El futbol és un esport que mou un gran sentiment entre la majoria de la població, i quan el teu equip marca un gol la tendència és celebrar-ho abraçant a algú. D’aquí sorgeix la idea de fer aquest anunci publicitari.


Quan el que es vol transmetre és eufòria, alegria i animació no es pensa en altra cosa que en colors estridents, música animada i moviments ràpids. Aquesta descripció concorda a la perfecció amb l’anunci “Coca-Cola Big Splash”, que es va emetre en televisió per primera vegada a l’any 2008. Aquest anunci es tan simple que es basa en la tècnica utilitzada per fer-lo. Representa un tsunami de Coca-Cola que omple d’alegria i color una vida gris, avorrida i rutinària. Gràcies a aquesta inundació, es transforma en un lloc ple de colors i de gent amb la que compartir bons moments, és a dir, en un lloc idíl·lic. També té una gran influència la música utilitzada, ja que si en comptes de sonar What A Wonderful World de Joey Ramone s’escoltés qualsevol altra més lenta, la sensació causada a l’espectador no seria la mateixa. De la mateixa manera que no es pot transmetre un sentiment d’alegria amb un fons gris, no es pot transmetre amb una música trista. La música, en aquest cas, és el fil conductor d’aquest anunci, sense ella no tindria el mateix sentit.





El segon cas esmentat correspon a l’anunci publicitari conegut sota el nom de “Estás aquí para ser feliz”, vist per primera vegada un any després que l’esmentat primerament, el 2009. A diferencia de l’anterior, es pot observar que no hi ha cap relació entre l’anunci i la beguda anunciada. Aquesta és una tècnica utilitzada per molts anunciants: busquen impactar als espectadors a través de l’anunci i finalment mostren el seu producte per a que, inconscientment, relacionem les imatges amb quelcom anunciat, tot i que la relació sigui gairebé nul·la. Podem observar com els colors i l’alegria representada mitjançant una música estrident han desaparegut, i en el seu lloc trobem imatges tendres acompanyades d’una banda sonora agradable, però sense ser el fil conductor. Però tots dos anuncis coincideixen en un punt: representen la vida. Tant des d’un punt de vista totalment irreal fins a la realitat més pura com és el naixement. Aquí es pot observar el veritable objectiu d’aquesta empresa a l’hora de realitzar publicitat, és a dir, relacionar el concepte vida amb el de Coca-Cola. 

 

 
El tercer anunci fa referència tots aquells que utilitzen temes absurds per a crear uns grans espots publicitaris. Basant-se en una de les accions més comunes i banals que existeixen com és celebrar una victòria en el futbol, aquesta empresa ha fet un anunci amb quasi 1000 reproduccions a YouTube i moltes més en televisió. Es resumeix en una suma d’escenes amb un mateix esquema, variant únicament el seu final, que a cada escena se’n veu un de diferent. Aquesta és la tècnica que manté a l’espectador amb ganes de veure l’anunci sencer, ja que tot i saber el que passarà a la següent imatge (es celebrarà el gol), es manté a l’espectador amb un sentiment de nerviosisme per saber com ho farà. Des d’un home amb motoserres a les mans, passant per un altre recobert d’abelles, fins arribar a un zombie, tots ells inabraçables. D’aquí sorgeix el títol d’aquest anunci fet per a l’Eurocopa del 2008, “Inabrazables”.   




Per últim, i com a opinió personal, adjuntaré un vídeo que va realitzar Coca-Cola per a celebrar el seu 125è aniversari. En ell es pot observar clarament la gran força que suposa per a aquesta empresa el poder de la publicitat, ja que, sense cap emmascarament, mostren clarament la idea que en tots els seus altres anuncis ens introdueixen de manera inconscient: Coca-Cola dóna la felicitat. Ens manipula de forma directa, en canvi nosaltres no ho considerem així al veure-ho. La base d’una bona publicitat no està en el contingut, sinó en la forma en que es transmet. Com hem pogut observar, el contingut al primer anunci analitzat era irreal completament, i el tercer absolutament absurd, en canvi la manera de fer l’anunci és el que crea aquesta simpatia en els espectadors. Per tant, penso que la base en fer una bona publicitat és:
  • Tenir clara la idea que es vol representar i el missatge que volem fer entendre als espectadors.
  • Tenir la imaginació necessària per fer-ho de manera que resulti atractiu i entenedor.
  • Commoure mitjançant imatges, música o elements que semblin poc rellevants als espectadors, ja que serà la manera més fàcil d’influenciar-los, atacant directament al seu inconscient.     






Gràcies per l’atenció.


Laura Martínez Gutiérrez

4 comentaris:

  1. Primerament esmentar que estic d'acord amb tu, Laura, en el món de la publicitat t'has d'anar actualitzant i reciclant constantment per obtenir uns bons resultats, millors que els de la competència. Tot i que sigui un producte bàsic, aconseguits aquests nivells d'audiència, s'han de mantenir i si és possible, s'han d'incrementar. I com fer-ho? com has dit molt bé, una bona tècnica és jugar amb els sentiments de l'audiència, és una manera de manipular-los, és una manera de jugar amb la psicologia.

    D'altra banda, el que m'agrada dels anuncis de coca-cola es que no van dirigits a un públic determinat, bé, de fet depèn de l'anunci, però normalment intenta captar l'atenció de l'audiència infantil, juvenil, adolescent i adulta i ho aconsegueix satisfactòriament. Aquest és un objectiu que poques empreses han aconseguit ja que generalment es solen dirigir a un públic determinat comprès en una franja d'edat determinada.

    També cal esmentar que coca-cola ha aconseguit aquesta fama, vigent avui en dia per determinades qüestions:

    En primer lloc, després de mirar diversos anuncis sobre coca-cola, he pogut observar que s'ha realitzat una publicitat molt intel·ligent ja que la companyia s'ha sabut integrar als diversos llocs on ofereix el seu producte, imposant-se a una part de la cultura local, fent-los sentir que aquesta beguda forma part d'ells, que comparteix valors, tradicions, festivitats...Gracies a això, Coca-cola, s'ha convertit en un símbol de diverses ideologies.

    En segon lloc, el que ha fet tan i tan gran "Coca-cola" no és només la publicitat sinó que també hi ha contribuït el seu nom, l'envasat, el preu... Gràcies a tots aquests factors Coca-cola ha consolidat una identitat i una personalitat pròpies.

    D'altra banda, si moltes persones beuen coca-cola, és perquè es senten identificats/identificades amb allò que representa i això és gràcies als valors que ha transmès la pròpia companyia de Coca-cola.

    També és important esmentar que Coca-cola ha mantingut la seva identitat i personalitat any rere any. El missatge que ens va transmetre 20 anys enrere, segueix sent el mateix: "la coca-cola és deliciosa i refrescant". Com ja he dit en un inici també ha mostrat una continuïtat, quelcom bàsic per aconseguir una fama, uns espectadors i uns clients.

    Un altre factor que ha condicionat alhora d'aconseguir un prestigi és el fet que Coca-cola s'ha sabut adaptar a cadascuna de les èpoques, relacionant el seu producte amb els esdeveniments del moment. I això ha permès que els espectadors, oients i clients s'hagin pogut identificar amb el producte que ofereix aquesta companyia.

    Finalment, Coca-cola ha estat molt innovadora des del principi, i ha sabut com treure profit en cada moment, un bon exemple seria quan va patrocinar els jocs olimpics l'any 1928 a Amsterdam.

    En la meva opinio, els anuncis de coca-cola han marcat un abans i un després!

    ResponElimina
  2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Está bastante bien aunque cometes un error grave. Quizás es porque estás en primero y deduzco que eres estudiante de publicidad pero cuando llegues a tercero y hagas creatividad publicitaria no creo que tengas el valor de referirte a los anuncios de Coca-Cola como "basados en ideas simples o absurdas" ya que detrás de ello hay un trabajo creativo impresionante y está pensado hasta el mínimo detalle. Siento si ha sonado borde pero justamente la primera empresa que se estudia es Coca-Cola.

    PD: He eliminado el anterior; no sabía como editarlo xD

    ResponElimina
  4. En mi opinión, no creo que los anuncios de Coca-Cola se basen en ideas absurdas o simples, sino que considero que la forma en la que nos presentan, ya sean nuevos formatos de la bebida o nuevas campañas, son bastante originales.
    Para respaldar mi punto de vista, voy a utilizar la nueva campaña publicitaria en la que ha trabajado Coca-Cola: "Y si nos levantamos?". Esta campaña trabaja contra la obesidad y, aunque es un poco irónico que con la cantidad de azúcar que contiene la bebida, intente combatir esta enfermedad, tengo que decir que la manera en la que presenta el anuncio es sublime. De una manera muy sutil y original, hace que te des cuenta de tu vida sedentaria y de querer plantar cara a ese villano, las sillas.
    Sí que es verdad que Coca-Cola solo intenta lucrarse con esta campaña, pero gracias a este anuncio, a partir de ahora verás esta marca de bebidas como la que te empuja a levantarte y a reivindicarte y no solo como la que te hace creer que la coca-cola zero tiene el mismo sabor que la coca-cola normal.

    http://www.youtube.com/watch?v=67PNtwM6Tso

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.