dimarts, 26 de març del 2013

'Callejeros' o l'anècdota feta quotidianitat


Cuatro va aterrar al panorama televisiu espanyol per cobrir la vacant que deixava el Canal Plus, del mateix Grup PRISA. L'aposta era agosarada: obrir un canal gratuït per tal de poder competir les 24 hores amb les úniques televisions existents en aquell ja llunyà (en temps i tele) any 2005. Cuatro va néixer amb la voluntat de deixar de banda el cinema (intenció de què va desistir pocs mesos després de sortir a l'aire) i d'abocar-se a una televisió dirigida a un públic jove i amb un contingut innovador, tot inspirant-se en formats de programes que ja tenien èxit a d'altres televisions europees o dels Estats Units.
I si Cuatro té algun buc insígnia (amb perdó dels ja emèrits Gabilondo, Lama i Carreño), sens dubte duu el nom de Callejeros. Aquest programa, que ja s'ha fet un lloc en la vox populi televisiva, acumula vora 350 edicions repartides en les vuit temporades en què el canal l'ha mantingut en antena: des de 2005 fins avui. Callejeros respon a un dels formats emmarcats en el si de la Neotelevisió; una de les noves formes que justifiquen el trencament amb els trets que, històricament, havia caracteritzat l'espectre televisiu des del seu naixement.
Es tracta d'un docureality que presenta, ja en la seva definició, la primera disjuntiva pròpia de la Neotelevisió: és un informatiu que, a més, entreté o és un programa d'entreteniment que, a més, informa? O altrament dit: no ens podem permetre de catalogar Callejeros només en el camp de la ficció o només en el de l'entreteniment, atès que el programa es dedica a retratar determinades realitats (funció informativa), però se centra en aquells aspectes, com ara espais o protagonistes que poden captar d'una manera més fàcil l'atenció de l'espectador (funció d'entreteniment). 
A més, Callejeros també incorpora d'altres característiques intrínseques de la Neotelevisió. Així, és una clara demostració del fet que no tan sols l'star-system del moment pot dominar el protagonisme televisiu, sinó que la gent anònima i els seus problemes quotidians també poden ser objecte del focus d'atenció d'aquests tipus de televisió. Aquest era, segurament, un dels vessants principals del programa que es palesava, sobretot, en les primeres edicions (atès que, actualment, ha anat fent un gir cap a una òptica més sensacionalista), tal com podem veure en la primera edició de Callejeros, que recollia el desenvolupament d'un part: 
Callejeros, tant en els seus inicis com actualment, que, com s'ha dit, té un punt més groc (enfoca realitats com la misèria, la nit o la delinqüència), no deixa de ser un programa de reporters que segueix una temàtica determinada en cadascun dels seus programes. La controvèrsia que hi podem trobar és en la funció de creació de realitats que el programa duu a terme: mostren com a comunes determinades situacions que ben segur que no ho són, tan sols pel fet d'atraure públic i donar èmfasi als aspectes que poden suscitar més polèmica o crear més crítiques. A tall d'exemple: moltes de les frases de joves ebris que després tenen fama gràcies a programes de zàpping, són una mostra representativa de qualsevol dels controls d'alcoholèmia que tenen lloc a les carreteres? És evident que no, cosa que fa paradoxal el fet que es dediquin uns quants minuts del programa a aquests 'espectacles' que no tindrien lloc si no hi hagués una càmera. Evidentment, aquest és un dels exemples més paradigmàtics d'aquesta realitat no-existent (o 'anecdòticament existent') i creada, a partir de la presència d'una càmera, per la televisió i el docureality Callejeros:
Cal entendre el fet que no tan sols es tracta d'un programa estrictament documental, sinó que també vol un punt d'espectacle, basat això sí, en la quotidianitat. La pregunta és si la quotidianitat (la part de 'reality' del docureality) de Callejeros és real o no; si és comuna o s'aproxima més a les realitats que reflecteixen els reality shows (aquestes sí, més hàbilment determinades per tal de generar polèmica). I sí és així: Callejeros ha perdut la seva part de 'documental'? Tot plegat, preguntes per a una reflexió per tal de mesurar el biaix d'allò que ens mostra Callejeros.
L'aproximació del programa a les característiques de la premsa groga vénen marcades també pels reportatges enregistrats als barris i zones més empobrits de les principals ciutats de l'Estat espanyol. La quotidianitat reflexada aquí ja no és la de la ciutat sinó la del barri més pobre de la urbs. 
Així, per posar un exemple, quan el programa fa un reportatge de Madrid, se centra en el barri de Lavapiés (i també en la Puerta del Sol, d'on només mostren actes delictius com ara robatoris); quan es roda a València, entren a les cases més modestes del Cabanyal i a Barcelona, al Raval:

És obvi que aquestes realitats existeixen i que no cal amagar-les, però tornem al cap del carrer: en tant que 'reality', Callejeros hauria de mostrar d'altres vessants de la ciutat de Barcelona. El fet que no ho faci evidencia el tret dels reality show de crear espectacle, amb la diferència que Callejeros els busca fora i els fa passar per habituals.
Amb tots aquests elements damunt la taula, Callejeros presenta les característiques habituals, en major o menor grau, d'un docureality, format pròpiament característic de la Neotelevisió. Ara bé, pot (o podrà) preservar la condició de programa entre la informació i l'entreteniment, o el seu acostament a la premsa groga ha sentenciat aquesta definició? Capritxos de la Neotelevisió.


Gerard Recasens Pérez
Grau de Periodisme

9 comentaris:

  1. Hola Gerard, jo crec que callejeros ja ha perdut la seva finalitat de mostrar la realitat dels carrers per la de buscar l'entreteniment, sí que als carrers, però ja no sé si pensar que tot és tant del tot cert. Per mi perd l'encant perquè la visió dels carrers que et dóna no és la general i per això per mi no té la funció de documental representant el què hem trobaré allí fora, només el què volen ensenyar-te per molt que allò que ensenyin sí que sigui cert, o potser només una part (no es sap jeje).

    ResponElimina
  2. Hola Gerard, estic totalment d'acord amb el que dius sobre Callejeros. Crec que cada cop més es busca el sensacionalisme i l'espectacle en la gran majoria d'aquests "docurealitys" que estan triomfant a la televisió. El fragment de programa del control d'alcoholèmia n'és un exemple molt clar: mostrar un control ordinari i sense incidències seria molt més avorrit que mostrar un noi fent més aviat el ridícul davant de la càmera.
    En part crec que la culpa de l'evolució que han fet aquests programes és de l'audiència, ja que no ens importa tant la realitat com el "show" que poden oferir-nos. És més atractiu un programa on sabem que hi haurà espectacle que no pas un programa que ens mostri una realitat insípida i corrent.

    ResponElimina
  3. Hola Gerard,

    M'ha semblat molt interessant la teva entrada ja que no me n'havia adonat que el contingut dels programes de Callejeros hagués evolucionat d'aquesta forma (ni recordava que porta en edició des del 2005), i ara que ho has dit, tens raó.

    Ara mateix, i des de fa ja uns anys, posar Cuatro i veure Callejeros és sinònim, en alguns reportatges, de voler riure, com qui mira un programa d'humor, observant el comportament d'alguns personatges del carrer que hi van sortint, i això els productors i periodistes ho saben. Saben perfectament el que l'audiència d'aquest programa vol veure, i ho van a buscar. Però per una altra banda hem de tenir clar que el que mostra el programa és real, el que mostren passa, tot i que ens pensem que no passa tant sovint o que ho exageren tot.

    Malauradament, de misèria n'hi ha més a dia d'avui que al 2005 i els és més fàcil trobar-la però no només es preocupen de trobar-la sinó d'anar al lloc exacte, o emetre allò que han gravat anteriorment, que els donarà l'audiència que busquen i que faran que l'espectador es quedi al sofà mirant el seu programa i no canviï de canal. A més, tenen el component a favor que els protagonistes del reportatge en concret exageraran el seu comportament perquè estan sent filmats i sortiran per la televisió i no actuaran de la mateixa manera que si no hi hagués una càmera i un micròfon gravant-los. I, com ha dit l'Helena, i jo també crec, si el que mostressin fossin situacions quotidianes, aquest programa, no tindria l'audiència que té a dia d'avui que gira al voltant del 8%.

    A més, Cuatro també va explotar aquest format amb el Callejeros viajeros que es va emetre per primer cop al 2009, o amb programes com 21 días, Conexión Samanta, entre d'altres.

    ResponElimina
  4. Bones Gerard,

    Estic d'acord amb tu sobre el que dius del programa. Callejeros va començar al 2005 amb unes expectatives que com tu dius, ja fa anys i la televisió i el seus continguts han canviat de forma molt ràpida, una causa d'aquest canvi tant ràpid ha estat causa també de l'entrada de la TDT que ha fet que l'oferta del mercat televisiu s'amplii i per tant les cadenes de televisió més grans es veuen obligades a fer més entreteniment si volen consolidar i mantenir les seves audiències de sempre. Aquí és on volia arribar, el programa Callejeros al principi volia mostrar les vides quotidianes de les persones del dia a dia, cosa que no s'havia vist mai abans (al menys que jo recordi). Però al final aquest format cansava i les audiències van començar a baixar, per això Callejeros es va veure obligat a reinventar-se i va començar a fer programes també mostrant la "realitat" del carrer, però una realitat que com tu dius no és ben bé certa, ja que, els del programa van a buscar els casos més exagerats possibles. També han introduït moltes escenes d'espectacle i un bon exemple seria al mateix que has posat tu. Amb aquest nous continguts Callejeros s'ha pogut mantenir a la graella durant tants anys.

    ResponElimina
  5. Bones Gerard!

    Crec que callejeros ha marcat un abans i un després en el món dels reportatges, ha marcat tendència. El seu èxit ha fet que altres programes intentin copiar les seves característiques, com ara: comando actualidad o arena mix, com bé diu el nostre amic Blai. La seva forma de presentar la realitat no ha passat desapercebuda pels espectadors, ja que ha obtingut grans quotes de share.

    Callejeros l’hauríem de mirar des del punt de vista de l’entreteniment. Si que és veritat que mostra la realitat de moltes llars i pobles d’Espanya, però per damunt de tot és un programa que busca l’espectacularitat, les conductes diferents de la resta i els personatges més pintorescos possibles.

    Així doncs, podríem dir que callejeros crea una realitat, i aquesta ens porta generalitzar els continguts, és a dir, a pensar que el que veiem és la realitat comuna d’aquella població on transcorren els fets. Ara bé, crec que pel simple fet de mostrar una realitat molts cops amagada i tapada, és un programa necessari per a la població, té una funció social de conscienciació sobre els perills que hi ha en la societat i moltes famílies poden donar-se conte de la realitat a la qual estan exposats els seus fills, familiars…

    És cert que el programa mostra una imatge de la realitat que ha estat seleccionada prèviament, però al mateix temps allò que mostra és real, són persones que ensenyen la seva vida, en cap cap són actors ni segueixen un guió o unes accions prestablertes. Per tant, allò que veiem existeix.
    Així doncs, la meva reflexió només es pot entendre si enfoquem callerejos des d’un marc interpretatiu basat en reality show i l’entreteniment.

    Jordi Pascual, Periodisme.

    ResponElimina
  6. Hola Gerard!

    Estic totalment d'acord amb el que dius i amb tots els comentaris anterior. Jo desde sempre he sigut una fan incondicional de Callejeros, un dels programes que va fer que m'atraiés el periodisme. Però per molt fan que sigui, he de reconèixer de que el programa no és el que era fa uns anys, i que ara s'assembla molt més a altres programes sensacionalistes que fan també a altres cadenes de televisió.

    Ja no es dediquen amb cor fer veure a la gent el que passa als carrers ni el que els hi passa a les persones del carrer, sino que ara són més "VIP", són més glamurosos, i ara la seva feina s'ha tornat a mostrarnos la vida dels rics dels USA o de Dubai. El seu format Callejeros: viajeros s'hauria de canviar el nom, perque no té cap sentit el que mostren en la televisió i el format en el quals se'ls hi havia classificat.

    Jo personalment, crec que l'antic Callejeros ja no existeix, i s'hauria de mirar el programa com un reality show o un programa de entreteniment.

    I per cert, m'ha semblar molt original que parlessis d'aquest tema, i molt curiós a la vegada!

    Mireia Sáez, Periodisme.

    ResponElimina

  7. Hola Gerard, per començar m’agradaria comentar-te que estic molt d’acord amb el teu article.

    M'ha agradat molt que comentessis un “Docureallity” com és Callejeros, perquè com tu bé esmentes és un tipus de programa que intenta construir una realitat. És per això que ens podem plantejar la següent pregunta: És periodisme el que fa Cuatro amb Callejeros? Des del meu humil punt de vista, la negativa és evident i contundent.
    Quan Cuatro va apostar per aquest format, jo era un dels molts que el miravem perquè les situacions amb les quals la gent o les masses socials que hi apareixien, eren mostrades de forma còmica i lluny de mostrar el pèssim estat o les precàries condicions amb les quals convivien els individus entrevistats. Per tant més que fer aquesta denúncia social, el que fa Callejeros no és altre cosa que transmetre una realitat construïda que més que mostrar allò real, mostra l’anècdota com molt bé s’apunta al text. Crec que aquest format audiovisual, més que buscar raonaments que duguin a terme un debat o que aquesta realitat sigui enfocada des de la crítica constructiva, amb un “docureallity” com aquest, es busca el “show” a partir d’aquesta realitat modificada.

    Per tant i totalment d'acord amb tu, puc concloure afirmant que Callejeros construeix una realitat modificada, ja que sí que les imatges són totalment reals, però el dia a dia d'un país no basa amb alcohol, drogues i marginació social.

    Esmentar també que el format "Callejeros" (“Docureality”), el va adoptar Antena 3 l'any 2008 amb "Arena Mix". El qual consistia amb, enlloc de mostrar les masses socials més marginades, es mostraven realitats d'un nivell econòmic determinat, i que aquestes es basaven en festes luxoses arreu del mon. Per tant, en aquest programa també es mostrava una cara no real d'una societat, que segons aquests, es basava amb alcohol, drogues i sexe.

    Blai Melgar Anguera - Periodisme

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.